A formação didático pedagógica do docente da área de computação: um estudo de caso em uma Universidade Brasileira
Abstract
This article intends to take a deeper look on higher education teaching, specifically in computing and information technology area, and investigates the understanding of the teachers´ didactic and pedagogical education background. The presented results are part of the doctoral thesis defended by this author in July 2014. The research method applied was a Case Study including seven UNEB teachers. Several techniques were applied to collect the data, as interviews, focus groups, life history and document analysis. The results indicate that the majority of computer area teachers had no pedagogical education, using intuitive methods to teaching mediation in the classroom.
References
CUNHA, A. M. de O.; BRITO, T. T. R.; CICILLINI, G. A. (2006). Dormi aluno (a) acordei professor: Interfaces da formação para o exercício do ensino superior. In: SILVA, J dos R. S.; OLIVEIRA, J. F. de O.; MANCEBO, D. (Org.). Reforma Universitária: Dimensões e perspectivas. São Paulo: Alínea e Átomo. v. 1, p. 146-161.
D’ÁVILA, C. M. (2008) Formação Docente na Contemporaneidade: Limite e Desafios. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v 17, n.30, jul/dez 2008.
D’ÁVILA, C. M. T. e SONNEVILLE, J. (2009) Trilhas percorridas na formação de professores: da epistemologia da prática à fenomenologia existencial. In: VEIGA, I. P. e D’ÁVILA, C.21
M. (Org.). Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. São Paulo: Ed. Papirus, 2009.
FERNANDES, C. M. B. (1998) Formação do Professor Universitário: tarefa de quem? In: MASETTO, M. (Org.) Docência Universitária. Campinas: Papirus. p.95-112.
FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas para quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’água, 1997.
GARCIA, C. M. (2013) Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 2013.
MASSA, M. S.; D´ÁVILA, C. M. (2013) O docente do ensino superior da área de computação e informática e sua formação didático-pedagógica. In: D´ÁVILA, C. M.; VEIGA, I.P.A. (Org.). Profissão Docente na Educação Superior. Curitiba: CRV, 2013, p. 135-148.
MEC. Ministério da Educação e Cultura. (2011) Diretrizes Curriculares - Consulta Publica. Versão: Março 2011. Disponível em: http://www.sbc.org.br/index.php?option= com_jdownloads&Itemid=195&task=viewcategory&catid=36. Acesso em: 5 fev. 2012.
MEC. Ministério da Educação e Cultura. (2012) Instrumento de Avaliação de Cursos de Graduação presencial e a distância. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/superior-condicoesdeensino-manuais. Acesso em: 17 jan. 2012.
MORAES, M. C; TORRE, S. (2004) Sentirpensar: fundamentos e estratégias para reencantar a educação. Petrópolis: Vozes.
MOROSINI, M. C. (Org). (2001) Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: INEP/MEC.
PIMENTA, S., ANASTASIOU, L. (2010) Docência no ensino superior. 3. ed. São Paulo: Cortez.
SBC. (2012) Estatísticas da Educação Superior – 2009. Disponível em: http://www.sbc.org. br / index.php?option=com_jdownloads&Itemid=195&task=finish&cid=179&catid=39 . Acesso em: 5 fev. 2012.
SCHÖN, D. A. (1997) Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (Org.) Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote. p. 77-91.
TARDIF, M. (2002) Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
VEIGA, I. P. A. (2009) Docência como atividade profissional. In: VEIGA, I. P. A.; D'ÁVILA, C. M. (Org.). Profissão docente: novos sentidos, novas perspectivas. Campinas: Papirus.
