Análise das Ementas de Estruturas de Dados das Universidades Brasileiras
Abstract
This research aims to identify the contents present on the menu of the discipline of data structures in undergraduate courses in information technology (IT) at the national level in order to assist teachers and students in the teaching-learning process. For this, data were collected from 112 universities, with information about the course and discipline, getting the basic content to be addressed by the environment, so you can be an aid agent for fixing and retention of the contents in universities in order to decrease in reproaches and dropout rates in this discipline.
References
Barone, P. M. V. B. C. (2012). Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Computação. page 27.
Costa, E. B., Toda, A. M., Mesquita, M. a. a., and Brancher, J. D. (2014). DSLEP ( Data Structure Learning Platform to Aid in Higher Education IT Courses ). International Journal of Social, Human Science and Engineering, 8:246–251.
Duarte, A. N. (2013). As disciplinas que mais retém alunos em um curso de computação. Júnior, J. C. R. P. e Rapkiewicz, C. E. (2004). O processo de ensino e aprendizagem de algoritmos e programação: Uma vis˜ao crítica da literatura. III Workshop de Educação em Computação e Informática do estado de Minas Gerais (WEIMIG 2004).
MEC (S/D). Cursos: Área ciências exatas e da terra.
Santos, Rodrigo Pereira dos; Costa, H. A. X. (2005). TBC-AED : Um Software Gráfico para Apresentação de Algoritmos e Estruturas de Dados aos Iniciantes em Computação e Informática.
SESu-MEC (2012). Diretrizes curriculares para cursos da área de computação e informática. MEC.
Tobar, C. M., R. J. L. G. C. J. M. A. e. P. R. (2001). Uma arquitetura de ambiente colaborativo para o aprendizado de programação. XII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.
Unicamp (2015). Programa de desenvolvimento das disciplinas.
USP, I. (SD). Catálogo de disciplinas ime usp.
