Resgatando A História da Computação através de um Museu Virtual 3D Interativo

  • Pablo Dalsasso UFSM
  • Andréia Bos UFSM
  • Giliane Bernardi UFSM
  • Felipe Müller UFSM
  • Andre Cordenonsi UFSM

Abstract


Different virtual and interactive strategies are increasingly being explored in the educational context, seeking to increase student interest, consequently, improving their learning. In this context, this work presented a 3D virtual museum of the computer history, developed in the virtual environment OpenSimulator, where their tools were used for modeling and development of 3D objects and animation for the building of the museum's artifacts. Still, the museum integration with AVEA Moodle was performed, allowing the teacher to enter the Moodle materials and activities inside the museum, besides the possibility of the teacher track the movements of the students during a visitation. At the end, there was a usability evaluation of the museum, with a class of students of Computing Science and Information System, observing some possible points for improvement.

References

Almeida, J. M. F. (2006). Museu Virtual de Informática. Universidade do Minho, Escola de Engenharia, Departamento de Sistemas de Informação.

Azevedo, C. E. F.; Elia, M. F. (2011) “Proposta de uma Aplicação de Mundos Virtuais na Educação usando o OpenSimulator com diferentes requisitos tecnológicos”. Anais do XXII SBIE - XVII WIE.

Bainbridge, W. S. (editor). (2010) Online Worlds: Convergence of the Real and the Virtual. London: Springer.

Barbosa, S. D. J.; Silva, B. S.(2010). Interação Humano-Computador. Editora Campus.

Berry, G; Sheard, J; Quartly, M. (2011). “A virtual museum of computing history: an educational resource bringing the relationship between people and computers to life”. In: Proceedings of the Thirteenth Australasian Computing Education Conference - Volume 114 (ACE '11). Australian Computer Society, Inc., Darlinghurst, Australia, Australia, 79-86.

Bos, A. S.; Muller, F.; Bernardi, G.; Dalsasso, P.; Carvalho, L. H. (2013) "Museu Virtual 3D da História da Computação". Nuevas Ideas en Informática Educativa - TISE 2013.

Chengwei, Y., Chengle, Y., Shijun, L., Xiangxu, M. e Rui, W. (2011) “An Approach of Personalized 3D Scene Customization Based on Multimedia Resources” In International Conference on Multimedia and Signal Processing (CMSP), p. 131-135.

Fonseca Filho, C. (2007) "História da Computação: O Caminho do Pensamento e da Tecnologia". Porto Alegre: EDIPUCRS.

Giangrandi, P. and Mirolo, C. (2006) “Numeri e Macchine” - A virtual museum to learn the history of computing. In proceedings of the ITiCSE 2006, Bologna, Italy.

Gruzman, Carla e Siqueira, Vera H. F. (2007). O papel educacional do Museu de Ciências: desafios e transformações conceituais.Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias Vol. 6, No 2, 402-423. 2007

Lévy, P. (2000) "Cibercultura". Lisboa : Instituto Piaget, 2000. p. 281.

Marandino, Martha (2003). Enfoques de educação e comunicação nas bioexposições de museus de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. v. 3, n. 1. 2003.

Marcelino, R; Mendes, G.L.; Silva, J.B.; Oliveira, J; Santana, S.; Américo, I.M. (2013) "Mundo Virtual 3D aplicado aos Anos Iniciais do Ensino Fundamental". In: ICBL - international Conference, 2013. Florianópolis-SC. ICBL - Interactive Computer Aided Blended Learning.

Mattar, J.; Valente, C. (2007) Second Life e Web 2.0 na educação: o potencial revolucionário das novas tecnologias. São Paulo: Novatec.

Medina, E. M. (2004) “Beyond the ballot box: Computer science education and social responsibility”. ACM SIGCSE Bulletin inroads 36(4), 7-10.

Moura, I. B. G.; Lima, J. D.; Mendes Neto, F. M.; Maia, P. S. S. (2012) “Musert: Um Museu Virtual em 3D com Recomendação Personalizada de Conteúdo"Anais do XXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2012), Rio de Janeiro.

OpenSim (2011) "Opensimulator". Disponível em: opensimulator.org/.

Osório, F. S.; Musse, S. R.; Santos, C. T.; Heinen, F.; Braun, A. e Silva, A.T. S. (2004). “Ambientes Virtuais Interativos e Inteligentes: Fundamentos, Implementação e Aplicações Práticas”. XXIV Congresso da SBC – JAI 2004 (Jornadas de Atualização em Informática). Tutorial. Salvador, Bahia.

Raposo, A. B. (2011) "Ambientes Virtuais Colaborativos". In: Sistemas Colaborativos (Org. Pimentel, M; Fuks, H). Rio de Janeiro: Elsevier.

Shu, Hui Hsu e Ming-Shen, Jian (2009). Digital and Modular Design Scheme based on education theory in RPG learning game.Advanced Communication Technology, 2009. ICACT 2009. 11th International Conference on (Volume:03 ). 2009.

Silva, Tarcila Gesteira da (2012). Jogos sérios em mundos virtuais: uma abordagem para o ensinoaprendizagem de teste de software. Dissertaçao de Mestrado na UFSM. 2012.

Wagner, R.; Moura, A. Koslowski, S. R.; Passerino, L. M.; Piovesan, S. D. (2012) “VirtualTche – Mundo Imersivo do Instituto Federal Farroupilha – Campus Panambi. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação - CBIE.
Published
2014-07-28
DALSASSO, Pablo; BOS, Andréia; BERNARDI, Giliane; MÜLLER, Felipe; CORDENONSI, Andre. Resgatando A História da Computação através de um Museu Virtual 3D Interativo. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 22. , 2014, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2014 . p. 11-20. ISSN 2595-6175.