TRANSVERSAL: uma Abordagem Sistêmica para Predição de Desempenho de Estudantes no ENADE por meio do uso do Ciclo PDCA

  • Ornélio Hinterholz Faculdade Estácio da Amazônia
  • Gracieth Valenzuela Faculdade Estácio da Amazônia
  • Wender da Silva Faculdade Estácio da Amazônia
  • Angelo Freire Faculdade Estácio da Amazônia

Abstract


The evaluation of learning enables the decision-making and the improvement of the quality of teaching, informing actions in development and the need for constant adjustments, in this sense fits National Examination for Student Performance (ENADE) - a summative evaluation, purely classificatory and mandatory for students of the courses assessed in the cycle. This article presents and discusses an institutional process of semestral diagnosticformative evaluation called TRANSVERSAL, as a systemic approach to predict students' performance in ENADE, through the use of the PDCA cycle, in order to raise the level of competence for all graduates in Estácio da Amazônia Faculty. In particular, in this paper, we use the Graduation in Computing as a case study and we show that the process can be adapted to be applied in different contexts and levels of education.

References

CHAVES, SANDRAMARA M. (2003). A avaliação da aprendizagem no ensino superior: realidade, complexidade e possibilidades. Acessado em: 27 jul. 2013. Disponível em: [http://www.estef.edu.br/zugno/wpcontent/uploads/2011/03/avaliacao1.pdf].

FREITAS, CINTHIA OA; SCALABRIN, EDSON; MARTINS, VIDAL. (2010). Uma Proposta de Processo Contínuo de Avaliação para Cursos de Ciência da Computação. In: XVIII Workshop de Educação em Informática (WEI)–XXX Congresso da Sociedade Brasileira de Computação. Belo Horizonte–Minas Gerais. 2010.

KRAEMER, MARIA ELISABETH PEREIRA. (2010). A avaliação da aprendizagem como processo construtivo de um novo fazer. Gestión del Conocimiento. Acessado em: 27 jul. 2013. Disponível em: [http://www.ufvjm.edu.br/site/educacaoemquimica/files/2010/11/Avaliacao-Como-Processo-de-Construcao.pdf].

QUINQUIOLO, JOSÉ MANOEL. (2002). Avaliação da eficácia de um sistema de gerenciamento para melhorias implantado na área de carroceria de uma linha de produção automotiva. Taubaté⁄ SP: Universidade de Taubaté, 2002. Acessado em: 27 jul. 2013. Disponível em: [http://www.ppga.com.br/mestrado/2002/quinquiolo_jose_manoel.pdf].

SANTOS, MARCOS L. DE O.; MILIONI, ARMANDO Z. (2010). ANÁLISE DO DESEMPENHO DOS ALUNOS DO ITA NO ENADE. ENGEVISTA, v. 12, n. 2, 2010. Acessado em: 27 jul. 2013. Disponível em: [http://www.uff.br/engevista/seer/index.php/engevista/article/download/270/148].

SOARES, CRISTIANO ET AL. (2012). Modelo de sistema de avaliação para instituições de ensino superior. 2012. Acessado em: 27 jul. 2013. Disponível em: [https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/85914].
Published
2014-07-28
HINTERHOLZ, Ornélio; VALENZUELA, Gracieth; DA SILVA, Wender; FREIRE, Angelo. TRANSVERSAL: uma Abordagem Sistêmica para Predição de Desempenho de Estudantes no ENADE por meio do uso do Ciclo PDCA. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 22. , 2014, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2014 . p. 140-149. ISSN 2595-6175.