Teaching computational thinking by unplugged games and scientific olympics: an experience report in the middle school
Abstract
This article reports the experience of a computational thinking course for students in the 9th grade of elementary school. The strategy consists of using elements from unplugged games and scientific olympics to promote computational thinking, in addition to providing opportunities for participation in the Brazilian Informatics Olympiad (OBI). The results obtained suggest the potential of gamification in addition to the good classification of participants in the XXI OBI.
References
Brackmann, C. P. (2017). Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica. Tese (Doutorado), Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação. Porto Alegre, RS: UFRGS, 2017.
Bell, T., Rosamond, F., & Casey, N. (2012). Computer science unplugged and related projects in math and computer science popularization. In The multivariate algorithmic revolution and beyond (pp. 398-456). Springer, Berlin, Heidelberg.
Brum, M., & da Cruz, M. (2017). Gamificação para o Ensino de Computação na Educação Básica. In Anais do XXV Workshop sobre Educação em Computação. Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wei.2017.3543.
Martin, S., Cavalheiro, S., Reiser, R., Foss, L., Mazzini, A., Du Bois, A., & Piana, C. (2018). SoccerCraft: Relato de Atividade para Ensino Aprendizagem de Habilidades do Pensamento Computacional Aplicada no Sexto Ano do Ensino Fundamental. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. Porto Alegre: SBC. doi:10.5753/wei.2018.3494.
Martins, W. S. (2011). Jogos de Lógica: divirta-se e prepare-se para a Olimpíada Brasileira de Informática. Goiânia: Vieira, 158p.
Oliveira, V., Aranha Junior, J. R., & Barradas Filho, A. (2019). Aplicação de Métodos Lúdicos para o Desenvolvimento e Avaliação da Capacidade de Pensamento Algorítmico em Crianças. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 8, No. 1, p. 218).
SBC (2017). Referenciais de Formação em Computação: Educação Básica. https://www.sbc.org.br/files/ComputacaoEducacaoBasica-versaofinal-julho2017.pdf, Março, 2020.
Schoeffel, P., Moser, P., Varela, G., Durigon L., Albuquerque, G. D., & Niquelati, M. D. S. (2015). Uma Experiência no Ensino de Pensamento Computacional e Fomento à Participação na Olimpíada Brasileira de Informática com Alunos do Ensino Fundamental. In Anais do workshop do IV Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2015) (pp. 1474-1484).
Ribeiro, L. Ensino de Computação na Educação Básica: Diretrizes da SBC. In Computação Brasil, v. 41, p. 6-9, dezembro, 2019.
Werlich, C., Kemczinski, A., & Gasparini, I. (2018). Pensamento Computacional no Ensino Fundamental: um mapeamento sistemático. In XXIII Congreso Internacional de Informática Educativa (pp. 375-384).
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.
