Ludifying the Fundamentals of Computing Through Active Learning

Abstract


There is a large number of failures and dropouts in the initial classes of courses in the computer area. Therefore, active learning comes with a strategy in an attempt to motivate and engage students by making them active in the learning process. This work reports the use of educational games, deceiving a basic computer discipline, seeking to improve student approval. During 4 periods, students' data on the practices used in the discipline were collected. Through the data analysis, it was possible to observe an improvement in learning and student satisfaction. In this way, it was realized that the active learning techniques used contributed to the improvement and motivation of students.

Keywords: Active Learning, Educational Games, Fundamentals of Computing, Learning Improvement

References

Acharya, S., Manohar, P., Wu, P. Y., Ansari, A. A., Schilling, W. W. (2015) “Integrated Active Learning Tools for Enhanced Pedagogy in a Software Engineering Course”, In Journal Computers in Education, 7(2), p.17-28.

Cardoso, F., Otsuka, J., Tosta, M.S., Beder, D. (2019) ""Estudo sobre dados relevantes para o acompanhamento de participações em jogos educacionais"", In Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 30(1), p. 922-931.

Castro, R.M.; Siqueira, S. (2019a) ""Metodologias, Técnicas, Ambientes e Tecnologias Alternativas Utilizadas no Ensino de Algoritmos e Programação no Ensino Superior no Brasil."" In Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 8(1), p. 228-237.

Castro, R.M.; Siqueira, S. (2019b) ""Técnicas Alternativas de Ensino (Aprendizagem Ativa) para Disciplinas da Computação: Um Mapeamento Sistemático no Contexto Brasil"", In Workshop de Informática na Escola (WIE), 25(1), p.1409-1413.

INEP. (2019) "Censo da Educação Superior 2018, Divulgação de Resultados", Ministério da Educação. Disponível em: . Acessado em: 17 de abril de 2020.

Kessler, M.C., Paula, C.G., Albé, M.H., Manzini, N., Barcellos, C., Carlson, R., Marcon, D., Kehl, C. (2010) "Impulsionando a aprendizagem na universidade por meio de jogos educativos digitais", In Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 1(1), p. 1-9.

Morais, D.C.S.; Falcão, T.P. (2019) "Abordagem Participativa no Desenvolvimento de Jogos Digitais Educacionais no Contexto Escolar", In Revista Brasileira de Informática na Educação (RBIE), 27(1), p.132-153.

Squire, K.D. (2007). "Games, learning, and society: Building a field", In Educational Technology, 47(5), p.51-55.

Zorzo, A. F., Nunes, D., Matos, E., Steinmacher, I., Leite, J., Araujo, R. M., Correia, R.,Martins, S. (2017), Referenciais de Formação para os Cursos de Graduação em Computação, Sociedade Brasileira de Computação (SBC).
Published
2020-06-30
DE CLASSE, Tadeu Moreira; DE CASTRO, Ronney Moreira. Ludifying the Fundamentals of Computing Through Active Learning. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 28. , 2020, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 116-120. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2020.11141.