Bloom's Revised Taxonomy as support for the planning of a Computer Networks Course

  • Otacílio José Pereira IF Sudeste MG
  • Rossini Pena Abrantes IF Sudeste MG
  • Filipe Arantes Fernandes IF Sudeste MG
  • Loham Santos da Silva IF Sudeste MG

Abstract


In this report, the planning of a discipline of computers networks is done with the decomposition into its chapters and topics and subsequent classification of each topic according to Bloom's Taxonomy Revised. This generated visions and reflections that positioned the topics according to the level of difficulty and also stimulated the search for other pedagogical strategies. This procedure was important to deal with some challenges: the adaptation of the teacher to high school, the beginning in a new institution and the offer of the discipline in the Emergency Remote Teaching model due to the pandemic. The results demonstrated the usefulness of taxonomy for the management and conduct of the discipline.
Keywords: Bloom's Revised Taxonomy, Teaching Planning, Computer Networks

References

Barreto, M. et al. (2019). Criação e avaliação de um objeto de aprendizagem para a pegada ecológica. VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2019).

Cisco Networking Academy (2021). Cisco Packet Tracer. Disponível em: <https://www.netacad.com/pt-br/courses/packet-tracer >. Acesso em: 15 abr 2021.

Dargains, A. Sampaio, F. (2020). Estudo Exploratório sobre o Uso da Robótica Educacional no Ensino de Introdução a Programação. Tecnologias, sociedade e conhecimento, v. 7, n. 1.

Ferraz, A. Belhot, R. (2010) Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção - Gest. Prod. (Online), v.17, n.2, pp.421-431.

Gil, Antonio Carlos. Didática no ensino superior. São Paulo: Atlas, 2015. 111p.

Hodges, C. Moore, S. Lockee, B. Trust, T. Bond, A. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Educause Review. Disponível em: <https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning>. Acesso em: 15 jul 2020.

Krathwohl, D. R. (2002). A revision of bloom’s taxonomy: An overview. Theory into practice, Taylor & Francis, v. 41, n. 4, p. 212–218.

Lima, R. (2009) Mapa de Conteúdos e Mapa de Dependências: ferramentas pedagógicas para uma metodologia de planejamento baseada em objetivos educacionais e sua implementação em um ambiente virtual de aprendizagem. Tese (Doutorado).

Marchesam M. R. Kuhn, M. K. (2018) Análise dos objetivos educacionais de um Curso Técnico de Administração pela Taxonomia de Bloom Revisada. Cadernos de Educação – UFPel (Online).

Mikroyannidis, A., Gómez-Goiri, A., Smith, A. & Domingue, J. (2018) PT Anywhere: a mobile environment for practical learning of network engineering. Interactive Learning Environments, 1-15.

PT Anywhere. (2021). PT Anywhere network simulation. Disponível em: <https://pt-anywhere.kmi.open.ac.uk/>. Acesso em: 22 fev 2021.

Santos, R. (2016) Inserindo a Taxonomia Revisada de Bloom em um MOOC. Dissertação de mestrado. Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - Universidade do Estado do Rio Grande do Norte e a Universidade Federal Rural do Semi-Árido.

Silva, R. et al. (2019) Uso do Cisco Packet Tracer como ferramenta no ensino-aprendizagem de Redes de Computadores no IFRN – Campus Mossoró. ScientiaTec: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia do IFRS, v.6, n.2, p: 67-78.
Published
2021-07-20
PEREIRA, Otacílio José; ABRANTES, Rossini Pena; FERNANDES, Filipe Arantes; SILVA, Loham Santos da. Bloom's Revised Taxonomy as support for the planning of a Computer Networks Course. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 29. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 1-10. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2021.15891.