(Un)plugged Computing: an Experience Report on the Remote Teaching of Binary Numbers in Times of Social Distancing

Abstract


This paper presents an experience report on remotely teaching the concept of Binary Numbers to students from a full time School in Mato Grosso, in Applied Mathematics Studies classes. Our goal is to describe the Mathematics teacher’s perception of using unplugged activities in her remote classes and how those can relate to Mathematics. The activities were extracted from the book Computer Science Unplugged; the methodology adopted was Unplugged Computing. The findings are systematized into perceptions and recommendations concerning the pandemic moment we live in, and the challenges imposed by remote teaching.

Keywords: Mathematics, Unplugged Computer, Binary Numbers

References

Bell, T.; Witten, I. H.; Fellows, M. “Computer Science Unplugged”. 2011. Disponível em: <https://classic.csunplugged.org/wp-content/uploads/2014/12/CSUnpluggedTeachers-portuguese-brazil-feb-2011.pdf>. Acesso em: 04/11/2020.

Brasil. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). (2021). Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em 11/03/2021.

Figueiredo, L. et al. “Código X em Casa: um relato de experiência sobre o ensino remoto de computação desplugada para meninas em situação de vulnerabilidade socioeconômica, em tempos de distanciamento social”. (2020). In: Workshop de Informática na Escola (WIE), 26. Natal. Novembro, 2020. p. 279-288

ICE, Instituto de Corresponsabilidade pela Educação. “Modelo Pedagógico: Princípios Educativos”. 2º ed. Recife-PE, 2016.

Lima, Waleska G; Dahmer, Cláudia Inês; Sassi, Sabrina B. “As práticas STEM na implementação do Projeto de Educação em Tempo Integral de Mato Grosso”. In: Seminário de Educação – Semiedu. Cuiabá. 2020.

Mato Grosso. SEDUC. Portaria Nº 035/2016/GS/SEDUC/MT. Cuiabá, Mato Grosso, 2016.

Mato Grosso, SEDUC/MT. “Projeto Pedagógico de Educação Integral”. Cuiabá, Mato Grosso, 2017.

Mato Grosso, DECRETO Nº 510, DE 03 DE JUNHO DE 2020. Disponível em: <http://www.transparencia.mt.gov.br/documents/363605/14442674/DECRETO+N%C2%BA+
510%2C+DE+03+DE+JUNHO+DE+2020.pdf/99397c4e-9368-0146-cd32-dc997ef49b48>. Acesso em: 31/03/2021.

Sassi, S. B.; Maciel, C.; Pereira, V.C. (2021). Revisão sistemática de estudos sobre Computação Desplugada na Educação Básica e Superior de 2014 a 2020: Tendências no campo. Revista Contexto & Educação, 36(114), 10–30

WHO (2020). World Health Organization. Disponível em: <https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/situation-reports>. Acesso: 04/03/2021.
Published
2021-07-20
SASSI, Sabrina B.; MACIEL, Cristiano; PEREIRA, Vinícius Carvalho. (Un)plugged Computing: an Experience Report on the Remote Teaching of Binary Numbers in Times of Social Distancing. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 29. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 21-30. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2021.15893.