Role-Playing Game for the Development of Computational Thinking Skills in Elementary School
Abstract
This work proposes a methodology for application of an educational role-playing game, aiming to integrate the mathematics teaching with the following concepts and techniques of Computational Thinking: data and processes abstractions, and pattern matching. A case study was developed and the results obtained give evidence that activities involving games are attractive and effective for students' learning.
Keywords:
Computational Thinking, RPG, Elementary School, Unplugged Computing
References
Bartz, M. S. (2018). Uma proposta de atividade desplugada baseada em um jogo RPG para promover o pensamento computacional e avaliar a colaboração entre estudantes do ensino fundamental. TCC (Ciência da Computação), UFPEL.
Bell, T., Witten, I. H., and Fellows, M. (1999). Computer Science Unplugged: Off-Line Activities and Games for All Ages. Disponível em: http://csunplugged.org.
Cao, F., Ding, D., and Zhu, M. (2019). Introducing Fundamental Computer Science Concepts through Game Design. J. Comput. Sci. Coll., 34(4):90–96.
Clarke, S. et al. (2016). EscapED: Adapting Live-Action, Interactive Games to Support Higher Education Teaching and Learning Practices. Springer International Publishing.
Costa, S. S. et al. (2015). Um estudo exploratório dos games para introdução ao pensamento computacional. In Conahpa, pages 1–15.
Csizmadia, A. et al. (2015). Computational thinking - a guide for teachers. Disponível em: https://www.computingatschool.org.uk/computationalthinking. Acesso em: 28-02-2021.
da Silva, B. C. et al. (2014). Jogos digitais educacionais como instrumento didático noprocesso de ensino-aprendiz. das op. básicas de matemática. In SBIE, pages 682–691.
Grando, A. and Tarouco, L. (2008). O uso de jogos educacionais do tipo RPG na educação. RENOTE, 6(1):1–10.
Gygax, G. and Arneson, D. (1974). Wargames Campaigns Playable With Paper and Pencil and Miniature Figures. Tactical Studies Rules.
Junior, B., Cavalheiro, S., and Foss, L. (2018). Uma análise de um jogo educacional sob a ótica do pensamento computacional. In SBIE, pages 595–604.
MEC (2018). Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase. Acesso em: 31-03-2021.
Melo, D. et al. (2018). Robô Euroi: Game de estratégia matemática para exercitar o pensamento computacional. In SBIE, pages 685–694.
Pires, F. et al. (2018). O livro do conhecimento: Um jogo de aventura para exercitar a ortografia. In SBIE, pages 695–704.
Ribeiro, L., Foss, L., and da Costa Cavalheiro, S. A. (2017). Entendendo o pensamento computacional. Disponível em: https://arxiv.org/abs/1707.00338.
Bell, T., Witten, I. H., and Fellows, M. (1999). Computer Science Unplugged: Off-Line Activities and Games for All Ages. Disponível em: http://csunplugged.org.
Cao, F., Ding, D., and Zhu, M. (2019). Introducing Fundamental Computer Science Concepts through Game Design. J. Comput. Sci. Coll., 34(4):90–96.
Clarke, S. et al. (2016). EscapED: Adapting Live-Action, Interactive Games to Support Higher Education Teaching and Learning Practices. Springer International Publishing.
Costa, S. S. et al. (2015). Um estudo exploratório dos games para introdução ao pensamento computacional. In Conahpa, pages 1–15.
Csizmadia, A. et al. (2015). Computational thinking - a guide for teachers. Disponível em: https://www.computingatschool.org.uk/computationalthinking. Acesso em: 28-02-2021.
da Silva, B. C. et al. (2014). Jogos digitais educacionais como instrumento didático noprocesso de ensino-aprendiz. das op. básicas de matemática. In SBIE, pages 682–691.
Grando, A. and Tarouco, L. (2008). O uso de jogos educacionais do tipo RPG na educação. RENOTE, 6(1):1–10.
Gygax, G. and Arneson, D. (1974). Wargames Campaigns Playable With Paper and Pencil and Miniature Figures. Tactical Studies Rules.
Junior, B., Cavalheiro, S., and Foss, L. (2018). Uma análise de um jogo educacional sob a ótica do pensamento computacional. In SBIE, pages 595–604.
MEC (2018). Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase. Acesso em: 31-03-2021.
Melo, D. et al. (2018). Robô Euroi: Game de estratégia matemática para exercitar o pensamento computacional. In SBIE, pages 685–694.
Pires, F. et al. (2018). O livro do conhecimento: Um jogo de aventura para exercitar a ortografia. In SBIE, pages 695–704.
Ribeiro, L., Foss, L., and da Costa Cavalheiro, S. A. (2017). Entendendo o pensamento computacional. Disponível em: https://arxiv.org/abs/1707.00338.
Published
2021-07-20
How to Cite
OLIVEIRA, Placida; MARQUES, Jonnhy; CAVALHEIRO, Simone; FOSS, Luciana; REISER, Renata; DU BOIS, Andre; PIANA, Clause; MAZZINI, Ana Rita.
Role-Playing Game for the Development of Computational Thinking Skills in Elementary School. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 29. , 2021, Evento Online.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2021
.
p. 41-50.
ISSN 2595-6175.
DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2021.15895.
