Preparation for the Senior Level Brazilian Computing Olympiad: An Experience Report

  • Paulo Miranda e Silva Sousa UFC
  • José Robertty de Freitas Costa UFC
  • Gustavo Ivens Oliveira Silva UFC
  • Victor de Souza Lima UFC
  • Wladimir Araújo Tavares UFC
  • Carla Ilane Moreira Bezerra UFC

Abstract


Programming competitions are playing an important role in developing programming and problem-solving skills. One of the programming competitions aimed at students in the first year of undergraduate, is the Brazilian Computer Olympics (OBI). One of OBI's main challenges is to offer an activity that can acclimatize students and addresses competition subjects. In this context, this paper presents the experience report of the preparation for Senior Level OBI. To support the preparation of OBI, a platform was built, called Code Marathon. In addition, the results of the application and evaluation over three years with IT undergraduate students are presented.
Keywords: Brazilian Informatics Olympiad, Competitive Programming, Problem Solving

References

Bloomfield, A. and Sotomayor, B. (2016). A programming contest strategy guide. In Proceedings of the 47th ACM technical symposium on computing science education, pages 609–614.

BRASIL (2016). Ministério da educação. diretrizes curriculares nacionais para os cursos de graduação na área da computação. In RESOLUÇÃO No 5, DE 16 DE NOVEMBRO DE 2016

de Oliveira ANIDO, R. and MENDERICO, R. M. (2007). Brazilian olympiad in informatics. Olympiads in Informatics, page 5.

de Souza, J. S. and Lopes, A. S. B. (2018). Estimulando o pensamento computacional e o raciocínio lógico no ensino fundamental por meio da obi e computação desplugada. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 29, page 1893

Moura, A. F., Tavares, T., Moreira, J., and Mattos, G. (2019). Virtualização de questões da obi para o desenvolvimento do pensamento computacional. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, volume 8, page 1334.

Nowicki, M., Matuszak, M., Kwiatkowska, A., Sysło, M., and Bała, P. (2013). Teaching secondary school students programming using distance learning: a case study. In Proceedings of the 10th World Conference on Computers in Education (WCCE 2013).

Raman, R., Vachharajani, H., and Achuthan, K. (2018). Students motivation for adopting programming contests: Innovation-diffusion perspective. Education and Information Technologies, 23(5):1919–1932.

Ramos, T., Batista, L. V., Neto, J. A. M., Santos, A., Machado, K., and Branco, P. (2015). Ensino de programação para olimpíada brasileira de informática. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 21, page 122.

Solórzano, A., Schneider, C., and Charão, A. (2019). Pratique obi: Um recurso de apoio a treinos para a modalidade iniciação da olimpíada brasileira de informática. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, pages 453–462. SBC.

Vitorino, M., Silva, H., Sampaio, L., and Gheyi, R. (2018). Perfil dos premiados em olimpíadas de informática e sua influência sobre a educação em computação. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 29, page 228.
Published
2021-07-20
SOUSA, Paulo Miranda e Silva; COSTA, José Robertty de Freitas; SILVA, Gustavo Ivens Oliveira; LIMA, Victor de Souza; TAVARES, Wladimir Araújo; BEZERRA, Carla Ilane Moreira. Preparation for the Senior Level Brazilian Computing Olympiad: An Experience Report. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 29. , 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 101-110. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2021.15901.