Aplicação de atividades lúdicas no ensino de tecnologia para alunos do ensino fundamental - um relato de experiência em Paranavaí, Paraná, Brasil
Abstract
Early access to technology nowadays requires proper guidance on its use, not only for entertainment but also as a resource to assist in studies and career. In this context, the Manna Academy project aimed to empower public elementary school children in information technology. We used playful activities to make learning more enjoyable and fun, addressing different topics such as Science Stimulation, Internationalization, Hardware, Software, Computational Thinking, Algorithms, and Robotics. We can conclude that the use of playful activities and gamification in teaching technology was effective in promoting student interest and motivation.
References
BRASIL (2022). Resolução nº 1, de 4 de outubro de 2022. normas sobre computação na educação básica complemento à bncc. Disponível em: [link]. Acesso em: 18 mar 2023.
BRASIL (2023). Lei nº 14.533, de 11 de janeiro de 2023. institui a política nacional de educação digital (pned). Disponível em: [link]. Acesso em: 18 mar 2023.
CIEB (2018). Curriculo de referência em tecnologia e computação. [link]. Acesso em: 28 fev.2023.
DIY, O. (2023). Otto diy. [link]. Acesso em: 28 fev.2023.
Flôr, D. E., Cruz, E. H. M., Possebom, A. T., Beleti Junior, C. R., Hübner, R., and Aylon, L. B. R. (2020). Mannateam: a case of interinstitutional collaborative learning and education 5.0. In Proceedings of the 2020 International Conference on Computational Science and Computational Intelligence (CSCI), pages 964–970.
Group, L. (2023). Lego education. [link]. Acesso em: 28 fev.2023.
MEC (2022). Normas sobre a computação na educação básica - complemento à base nacional comum curricular - bncc (cne/ceb n° 2/2002. [link]. Acesso em: 28 fev.2023.
