Relato de Experiência sobre Residência Docente e Modelo de Mentorias para Formação de Professores do Ensino Técnico

  • Tatyane S. C. da Silva CESAR School
  • Gustavo Rodrigues CESAR School
  • Charles Freitas CESAR School
  • Eduarda L. de V. M. Marques CESAR School
  • Juliana Araripe CESAR School
  • Carla Costa CESAR School

Abstract


The problem of the presented article revolves around the professional development of teachers who work in technical education. For this, was developed for the constitution of a teaching residency model, based on the offer of mentorships, to stimulate innovation in teaching, which uses the TPACK framework. Develop teaching skills that promote new learning experiences and create conditions for the formation of skills aimed at solving real problems, connected with market demands. The main impacts of mentorships were in the development of soft skills, stimulation of creativity, development of innovative pedagogical practices and technological knowledge.

References

Associação Brasileira de Mantenedoras de Ensino Superior (ABMES). Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica. Disponível em: [link]. Acesso em março de 2023.

Brasscom. 2019. Formação Educacional e Empregabilidade em Tecnologia da Informação e Comunicação. Disponível em: [link]. Acesso em julho de 2022.

Freitas, M. C.; Freitas, B. M.; Almeida, D. M. Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino em perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020.

Indicators, O. E. C. D. Education at a Glance 2021.Disponível EM: [link]. Acesso em março de 2023.

Jang, Syh-Jong; Chen, Kuan-Chung. From PCK to TPACK: Developing a transformative model for pre-service science teachers. Journal of Science Education and Technology, v. 19, p. 553-564, 2010.

Junior, A. L. G. et al. A eficácia do roteiro de auto estudo como recurso didático no ensino remoto. Research, Society and Development, v. 10, n. 13, p. e160101320891e160101320891, 2021.

Koehler, M.; Mishra, P. Introducing TPACK. In. AACTE Committee on Innovation and Technology. Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge for educators. New York: Routledge,2008. cap 1, p. 3-30.

Likert, R. A technique for the measurement of attitudes. Archives of psychology, 1932.

Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. 2021. Relatório Education at a Glance. Disponível em: [link] Acessado em julho de 2022.

Schmidt, D. A. et al. Technological pedagogical content knowledge (TPACK): The development and validation of an assessment instrument for pre-service teachers. Journal of Research on Technology in Education. v.42, p.123-149, 2009.

Matos, E. S. et al. Experiência de microlearning na formação continuada de professores em computação. In: Anais do XXX Workshop sobre Educação em Computação. SBC, 2022. p. 109-120. [link]

Mishra, P.; Koehler, M. J. Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers college record, v. 108, n. 6, p. 1017-1054, 2006.

Nogueira, F. et al. Desafios e oportunidades do uso da tecnologia para a formação contínua de professores: uma revisão em torno do TPACK em Portugal, Brasil e Espanha. 2015.
Published
2023-08-06
SILVA, Tatyane S. C. da; RODRIGUES, Gustavo; FREITAS, Charles; MARQUES, Eduarda L. de V. M.; ARARIPE, Juliana; COSTA, Carla. Relato de Experiência sobre Residência Docente e Modelo de Mentorias para Formação de Professores do Ensino Técnico. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 31. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 145-155. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2023.230174.