PET Capacite-se: Um Projeto para Apoiar o Ensino dos Cursos de Ciência da Computação e Engenharia de Software na UFC Campus de Russas

  • Thayrla Oliveira Araújo UFC
  • Shirley Naira C. da Silva UFC
  • Patrícia Freitas C. de Vasconcelos UFC
  • Edvan Cordeiro de Miranda UFC

Abstract


The “Capacite-se” refers to a project developed by the Tutorial Education Program of the Federal University of Ceará - Campus Russas aimed at students of computer science and software engineering courses. This project aims to prepare students for the job market and help them in disciplines that require knowledge of software and computational tools. The objective of this report is to present how these activities were carried out and the results obtained with the participants' feedback regarding the organization and learning acquired with the project. The analysis of the quantitative results consolidated the project, proving its effectiveness and enabling its continuity.

References

Abreu, M. A. M. (2002). "Metodologia de ensino de matemática". Florianópolis: UFSC/LED.

Astigarraga, J., Cruz, A. V. (2022). “¡ Se puede entender cómo funcionan Git y GitHub!”. Ecosistemas, v. 31, n.1. p. 2332.

Capellato, P., Ribeiro, L. M. S., Sachs, D. (2019). “Metodologias ativas no processo de ensino-aprendizagem utilizando seminários como ferramentas educacionais no componente curricular química geral”. Research, Society and Development, 8(6), e50861090.

Cosentino, V., Luis, J., Cabot, J. (2016). “Findings from GitHub: methods, datasets and limitations”. In Proceedings of the 13th International Conference on Mining Software Repositories (pp. 137-141).

Cruz, M. M. S. (2008). FREIRE, Paulo. “Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa”. São Paulo. Paz e Terra, 1996 (Coleção leitura), 166p. Revista Entreideias: educação, cultura e sociedade, n. 13.

De Andrade, F. A., Ribeiro, A. P. M., Da Silva, J. G. M., Pinheiro, V. F. (Org) (2023) “Programa de Educação Tutorial PET-UFC: Ciência e Tecnologia: Enfrentando os desafios regionais” Editora CRV, Curitiba.

Estácio, L. S. S. (2017). “A importância do currículo lattes como ferramenta que representa a ciência, tecnologia e inovação no país”. Revista ACB: Biblioteconomia em Santa Catarina, 22(2), 300-311.

Köche, J. C. (2016). “Fundamentos de metodologia científica”. Editora Vozes.

Matias, M. S. O, do Amaral, R. M., Matias, P. (2017) “Proxy customizado para acesso ao web service da Plataforma Lattes”. In: Workshop de Tecnologia da Informação e Comunicação das instituições federais de ensino superior, 11., 2017, Recife.

Paiva, F. A., & Gomes, V. A. (2021). “Proposta de matriz de produção de infográficos na escola: explorando a paisagem multimodal do canva”. com. Revista do Sell, 10(2), 01-26.

Peixoto, A. S., & da Silva, J. V. P. (2020). “CAPACITA-PET. IntegraEaD”, 2(1), 9-9.

Pereira Junior, E. F. Z., Schroeder, E. A., Dolci, D. B. (2019). “Limitações digitais, causas e consequências na efetividade do uso do site trello no planejamento estratégico de uma secretaria de educação a distância de uma universidade federal”. Revista de Educação a Distância, V.6, n.1, 2019,

Silva, D. S., Andrade, L. A. P., Dos Santos, S. M. P. (2020). “Alternativas de ensino em tempo de pandemia”. Research, Society and Development, 9(9), e424997177-e424997177.

Silva, M. D. G. M. D., Veloso, T. C. M. A. (2013). “Acesso nas políticas da educação superior: dimensões e indicadores em questão”. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 18(03), 727-747.
Published
2023-08-06
ARAÚJO, Thayrla Oliveira; SILVA, Shirley Naira C. da; VASCONCELOS, Patrícia Freitas C. de; MIRANDA, Edvan Cordeiro de. PET Capacite-se: Um Projeto para Apoiar o Ensino dos Cursos de Ciência da Computação e Engenharia de Software na UFC Campus de Russas. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 31. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 156-166. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2023.230205.