Levantamento de possibilidades no metaverso baseado em uma experiência didática com a temática legado digital pós-morte: formando estudantes-pesquisadores

  • Michele Marta Moraes Castro UFMT
  • Cristiano Maciel UFMT

Abstract


This paper aims to describe a didactic experience with undergraduate students of Information Systems from a public university, in the discipline of Special Topics in Software Engineering. To reach this goal, this qualitative research combined participant observation techniques, document analysis, and literature review. The problem consisted of finding possibilities of applications in the metaverse for rituals about death and digital memorials, so a survey was conducted into the existing metaverses that provide these services. Results show an appropriation of the post-mortem digital legacy theme mediated by the metaverse.

References

Carroll, E. and Romano, J. (2011). “Your digital afterlife: when Facebook, Flickr and Twitter are your estate, what’s your legacy?”. Berkeley, CA, USA: New Riders.

Davi. (2020). “Davi – Dados Além da Vida”. Cuiabá, MT, Brasil, http://lavi.ic.ufmt.br/davi/.

Denzin, N. and Lincoln, Y. (2006). “O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens”. Tradução de Sandra Regina Netz. Porto Alegre, RS, Brasil: Artmed.

Floridi, L. (2022). “Metaverse: a matter of experience”. Philosophy & Technology, 35(73), https://doi.org/10.1007/s13347-022-00568-6.

Freire, P. (2011). “Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa”. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (2013). “Pedagogia do oprimido”. São Paulo, SP, Brasil: Paz e Terra.

Gartner. (2021). “Top Strategic Technology Trends for 2021”: A Gartner Trend Insight Report.

Grant, M. J. and Booth, A. (2009). “A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies”. Health Information and Libraries Journal, 26(2), 91-108.

Longo, W. and Tavares, F. (2022). “Metaverso: onde você vai viver e trabalhar em breve”. Rio de Janeiro, RJ, Brasil: Alta Books.

Lüdke, M. and André, M. (2013). “Pesquisa em educação: abordagens qualitativas”. São Paulo, SP, Brasil: E.P.U.

Maciel, C. (2020). “Tópicos Especiais em Engenharia de Software”. Slides de aula. Universidade Federal de Mato Grosso. Cuiabá, MT, Brasil.

Maciel, C. and Viterbo, J. (2020). Computação e Sociedade: a Tecnologia, 3, 224-258. Cuiabá, MT: EdUFMT, [link].

Maciel, C., Pereira V. C., Prates, R. and Pereira, F. H. S. (2020). “Tecnologias associadas ao pós-morte”. In: Maciel, C. and Viterbo, J. (Org.). Computação e Sociedade: a Tecnologia, 3, 224-258. Cuiabá, MT: EdUFMT, [link].

Morin, E. (2005). “Introdução ao pensamento complexo”. Tradução de Elaine Lisboa. Porto Alegre, RS, Brasil: Sulina.

Oliveira, M. (1997). “Vygotsky – aprendizado e desenvolvimento. Um processo sócio-histórico”. São Paulo, SP, Brasil: Scipione.

Pressman, R. S. and Lowe, D. (2009). “Engenharia web”. Rio de Janeiro, RJ, Brasil: LTC.

Rostas M. and Rostas G. (2009). “O ambiente virtual de aprendizagem (moodle) como ferramenta auxiliar no processo ensino‑aprendizagem: uma questão de comunicação”. In: Mayrink, M. F. and Gregolin, I. V. (Orgs.). “Linguagem, educação e virtualidade”. São Paulo, SP, Brasil: Fundação Editora da Unesp.

Schlemmer, E. and Backes, L. (2008). “Metaversos: novos espaços para construção do conhecimento”. Revista Diálogo Educacional, 8(24), 519-532.

Stephenson, N. (2015). “Snow crash”. São Paulo, SP, Brasil: Aleph.

Sommerville, I. (2007). “Engenharia de software” (8ª ed.). São Paulo, SP, Brasil: Pearson Universidades.

Ueda, G., Monteiro, L. F. F., Maciel, C. and Pereira, V. C. (2022). “Memoriais digitais: classificações e recomendações de projeto”. Revista de Sistemas Interativos, 13(1) 335-349. Porto Alegre, RS, Brasil, [link].

Universidade Federal de Mato Grosso. (2020). “Plano de ensino. Tópicos especiais em Engenharia de Software”. Cuiabá, MT, Brasil: UFMT.

Weinbaum, S. (1935). “Os óculos de pigmaleão”. São Paulo, SP, Brasil: Wish.
Published
2023-08-06
CASTRO, Michele Marta Moraes; MACIEL, Cristiano. Levantamento de possibilidades no metaverso baseado em uma experiência didática com a temática legado digital pós-morte: formando estudantes-pesquisadores. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 31. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 200-211. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2023.230472.