Raciocínio Lógico: Uma Avaliação de Conhecimentos em Escolas do Estado da Paraíba
Abstract
This article describes the results obtained in logical reasoning and programming logic tests carried out in 09 public schools in the state of Paraíba. The target audience reached were high school girls who participated in weekly meetings in which they were taught the basic concepts of introducing programming with Lightbot and Scratch. The first test applied, containing questions about problem solving and logical reasoning, obtained an average of 58% correct answers. The second test involved computational logic and the average of correct answers was 65%. An evaluation of feelings was also carried out, which allowed the analysis of self-efficacy, 92% of the students felt satisfied with their performance in the activities.
References
Aires, J., Mattos, G., Oliveira, C., Brito, A., Aragão, A. F., Alves, S., Coelho, T. and Moreira, G. (2018) “Barreiras que Impedem a Opção das Meninas pelas Ciências Exatas e Computação: Percepção de Alunas do Ensino Médio”, In: Anais do XII Women in Information Technology, Natal, 2018, doi: https://doi.org/10.5753/wit.2018.3378.
Ascencio, A. F. G. e Campos, E. A. V. (2012) Fundamentos da Programação de Computadores. 3. ed. Pearson Education do Brasil, São Paulo.
Colbeck, C. L., Cabrera, A. F., and Terenzini, P. T. (2001) “Learning professional confidence: Linking teaching practices, students' self-perceptions, and gender”. The Review of Higher Education, 24(2), 173-191.
Cruz, F. L., e Barbosa, L. S. de O. (2020) “Computação na escola para mulheres: uso do software scratch com alunas do ensino médio como incentivo as areas de computação / Computing at school for women: use of scratch software with high school students as an incentive to computer áreas”, Brazilian Journal of Development,6(3), 12841–12854. https://doi.org/10.34117/bjdv6n3-228, Disponível em: [link]. Acesso em: 20 mar. 2023.
Figueiredo, K. S., and Maciel, C. (2018) “A autoeficácia no desenvolvimento de carreira e sua influência na diversidade de gênero na computação”, R. Educ. Públ. [online]. 2018, vol.27, n.65, suppl.1, pp.365-384. ISSN 2238-2097. https://doi.org/10.29286/rep.v27i65/1.6586.
Fonseca V. (2016) Importância das emoções na aprendizagem: uma abordagem neuropsicopedagógica. Rev. Psicopedagogia 2016; 33(102):365-384. Disponível em: https://www.revistapsicopedagogia.com.br/detalhes/505. Acesso: 03 Abr 2023.
Hill, C., Corbett, C., and St Rose, A. (2010) “Why so few? Women in science, technology, engineering, and mathematics”. American Association of University Women. 1111 Sixteenth Street NW, Washington, DC 20036.
Howe-Walsh, L., and Turnbull, S. (2016) “Barriers to women leaders in academia: tales from science and technology”. Studies in Higher Education, 41(3), 415-428.
Júnior, W., Santos, L., Manzano, A., Farias, A., Souza, T., Badji, I., Prietch, S. and Resmini, R. (2019) “Techno Girls: oficinas de programação de jogos para estudantes de escolas públicas”. In Anais do XIII Women in Information Technology, Belém, 2019, pp. 11-20, doi: https://doi.org/10.5753/wit.2019.6708.
Lishinski, A., Yadav, A., Enbody, R. and Good, J. (2016) “The influence of problem solving abilities on students’ performance on different assessment tasks in CS1” In: Proceedings of the 47th ACM Technical Symposium on Computing Science Education. 329–334.
Matos, G., Silva, S., Araújo, F., Pires, Y., and Seruffo, M. (2019) "Desenvolvimento de Jogos para Incentivar Meninas na Área da Tecnologia de Informação: um estudo de caso no ensino médio de escola pública", in Anais do XXV Workshop de Informática na Escola, Brasília, 2019, pp. 715-724, doi: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.715.
Nascimento, N. N., Cunha, F. F., Braga, J. C., Gois, J. P. (2021) “Método Híbrido para Avaliação de Jogos Baseado na Detecção Automática das Emoções dos Estudantes”, In: Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2021), pp. 350-359. doi: 10.5753/sbie.2021.218276. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/sbie/article/view/18069/17903. Acesso em: 31 mar 2023.
Pontes, E. A. S., Silva, J. C. S., Santos, J. B., Ribeiro, R. L. A. O., Silva, J., Cerqueira, P. C., Silva, B. H. M. S. (2022) “Mathematical challenges in the classroom: a methodological practice for teaching and learning Mathematics through problem solving”, Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 8, p. e50711830901, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i8.30901. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/30901. Acesso em: 19 mar. 2023.
Ribeiro, K. S. F. M. and Maciel, C. (2020) “Fatores de Influência na Escolha pela Continuidade da Carreira em Computação pelas Estudantes de Ensino Médio Técnico em Informática”, In: Anais do XIV Women in Information Technology, Cuiabá, 2020, pp. 40-49, doi: https://doi.org/10.5753/wit.2020.11274.
Samuel, Y., George, J., and Samuel, J. (2018) “Beyond STEM, How Can Women Engage Big Data, Analytics, Robotics and Artificial Intelligence? An Exploratory Analysis of Confidence and Educational Factors in the Emerging Technology Waves Influencing the Role of and Impact Upon Women”, Annual Proceedings of Northeast Decision Sciences Institute (NEDSI) Conference, Rhode Island, USA. Disponível em: https://arxiv.org/abs/2003.11746. Acesso em: 15 fev. 2023.
Vale, I., Pimentel, T., e Barbosa, A. (2015) “Ensinar matemática com resolução de problemas” Quadrante, 24(2), 39–60. https://doi.org/10.48489/quadrante.22923. Acesso em: 19 mar. 2023.
