Cognição através da Robótica Educacional: Perspectivas no desenvolvimento das Ciências

  • Ana Lúcia de O. Barreto CMRJ
  • Alexandre dos S. Boente CMRJ
  • Paulo Fernando F. Rosa IME

Abstract


This work presents an experience report based on hybrid teaching, using Educational Robotics in the academic training of a group of high school students in Basic Education. For the development of the work, the Tinkercad simulator, the Virtual Learning Environment Moodle, the Arduino prototyping platform, Lego MindStorm Education and the Google Sites application were used to post the student’s personalized portfolio, developed during the meetings to vivify and register your projects. In the end, it was possible to verify that the strategy used proved to be effective in developing the skills and competencies necessary for this young person to experience life projects and strengthen his academic training.

References

Campos, F. R. (2017). Robótica educacional no Brasil: questões em aberto, desafios e perspectivas futuras. Revista Ibero-Americana de estudos em educação, Vol. 12(Number: 4):pages: 2108–2121.

Dewey, J. (1959). Democracia e Educação. Companhia Editora Nacional, São Paulo, 3th edition.

Downes, S. (2015). De MOOCS à Aprendizagem Pessoal. Number 1, pages 69–77. Revista Fundação Getúlio Vargas FGV On-line.

Jovelino C., Oliveira, A. S. F. J. P. A. J. H. M. (2021). Aplicação de uma integração ros: Coppeliasim em um cenário prático de competição “OBR”. simpósio latino-americano de robótica 2020 (LARS).

Klug, B. (2017). An overview of the system usability scale in library website and system usability testing. Weave: Journal of Library User Experience, Vol. 1(Num 6).

Prado, T. P. (2022). Tinkercad: ferramenta online e gratuita de simulação de circuitos elétricos.

Silva, E. C. S. da; Silva, J. M. d. and Farias, C. M. d. (2020). Robótica pedagógica no exercício do pensamento computacional. In Anais do XXVI Workshop de Informática na Escola, pages 51–60. SBC.

Sokolonski, A. C. (2020a). Laboratório de robótica inclusiva: Robótica educacional e raciocínio computacional no ensino médio. In Anais do XXVI Workshop de Informática na Escola, pages 170–178. SBC.

Sokolonski, A. C. (2020b). Laboratório de robótica inclusiva: Robótica educacional e raciocínio computacional no ensino médio. In Anais do XXVI Workshop de Informática na Escola, pages 170–178. Porto Alegre, Brasil.

Tejera G.; Amorin, G.; Sere, A. C. N. M. P. and Visca, J. (1991). Robotito: robôs de programação desde a pré-escola até o nível de graduação. In 19ª Conferência Internacional sobre Robótica Avançada (ICAR).

MEC (2017). Base Nacional Comum Curricular BNCC. Documento de caráter normativo a ser desenvolvido na educação básica. In Ministério de Educação e Cultura, pages 481–490.

Veiga, E.; Araújo, W. M. and Silveira Júnior, C. R. (2011). Projeto de um robô de baixo custo para utilização como ferramenta de robótica educativa para escolas públicas. volume 1. São João Del-Rei, Minas Gerais.
Published
2023-08-06
BARRETO, Ana Lúcia de O.; BOENTE, Alexandre dos S.; ROSA, Paulo Fernando F.. Cognição através da Robótica Educacional: Perspectivas no desenvolvimento das Ciências. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 31. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 271-281. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2023.230732.