Experiência de inclusão de aluno com TEA na equipe de robótica competitiva em nível escolar

  • Bruno L. Souza Escola Sesi Reitor Miguel Calmon

Abstract


The text discusses the importance of including people with special needs in robotics as a way to promote social inclusion and appreciation of individual abilities. During the inclusion process of a young autistic person, several lessons were learned about observing group relationships, individual actions, clear and objective communication, setting realistic goals, good interpersonal relationships, caring for others, and empathy. Group learning can be an important tool for promoting inclusion and appreciation of individual abilities.

References

AGUIAR, D.; VENÂNCIO, L. E. (2018) "Robótica educacional: uma ferramenta para inclusão de alunos com necessidades especiais". Revista Eletrônica de Educação Especial, v. 24, n. 2, p. 1-15.

APA. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders DSM-5 (5. ed.). Artes Médicas

BRANCO, P. A. P.; REIS, H. H. S.; MARINHO-ARAÚJO, C. M. (2020) "Inclusão escolar de alunos com autismo na perspectiva de professores de robótica educacional". Revista Educação Especial, v. 33, n. 69, p. 135-152.

BRASIL. (2023). Política Nacional de Educação Digital. Lei nº 14.533 de 11 de janeiro de 2023.

CARNEIRO, M. G.; VALE, I. A. N.; ALMEIDA, P. C. (2020) "Inclusão de pessoas com deficiência na área tecnológica: uma análise da produção científica no Brasil". Revista Brasileira de Educação Especial, v. 26, n. 1, p. 63-78.

FACION, J. R. (2005). Transtornos invasivos do desenvolvimento e transtornos de comportamento disruptivo (2a ed.). Curitiba, PR: IBPEX.

MARQUES, D. F., & BOSA, C. A. (2015). Protocolo de avaliação de crianças com autismo: evidências de validade de critério. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 31(1), 4351.

NEUMANN, D. M. C., TARIGA, A. R., PEREZ, D. F., GOMES, P. M., SILVEIRA, J. S., & AZAMBUJA, L. S. (2017). Avaliação neuropsicológica do transtorno do espectro autista. Psicologia.Pt Recuperado de https://bit.ly/325uKqI

OLIVEIRA, R. I. (2014). Conta-me como foi: percursos escolares de jovens e adultos com deficiência e transtorno global do desenvolvimento, mediados por processos de compensação social Tese de Doutorado, Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, Espírito Santo, Brasil.

RODRIGUES, J. C. (2014). Caminhos de formação em música de estudantes com Transtorno do Espectro do Autismo em uma escola técnica em música Dissertação de Mestrado, Instituto de Ciências da Arte, Universidade Federal do Pará, Belém, Pará, Brasil.

SANTOS, L. R.; FREITAS, R. R.; LOPES, A. B. M. (2018) "A participação de estudantes com autismo em equipes de robótica educacional". In: Anais do 27º Congresso Brasileiro de Informática na Educação, p. 853-856.

SILVA, A. P.; SOUZA, A. M.; TONIOLO, I. A. B. (2014) "Inclusão de crianças com transtorno do espectro autista no ensino regular: uma revisão sistemática da literatura". Revista CEFAC, v. 16, n. 6, p. 1433-1447.

VASCONCELLOS, S. P., RAHME, M. M. F., & GONÇALVES, T. G. G. L.. (2020). Transtorno do Espectro Autista e Práticas Educativas na Educação Profissional[1]. Revista Brasileira De Educação Especial, 26(4), 555–566.
Published
2023-08-06
SOUZA, Bruno L.. Experiência de inclusão de aluno com TEA na equipe de robótica competitiva em nível escolar. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 31. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 282-292. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2023.230795.