Compreendendo os Fatores que Influenciam Positivamente na Conclusão de Cursos Presenciais de Computação: Um Levantamento de Dados com Egressos Formados

  • Amanda Azevedo Dantas UFPB
  • Ayla Dantas Rebouças UFPB
  • Raquel Vigolvino Lopes UFPB

Abstract


Computer courses usually have a high dropout rate. This work aims to investigate which factors most stimulate computing students to graduate and what actions can be taken to help students. Through a survey using an online questionnaire, we have obtained 84 responses, and we have seen that the most stimulating factors were the fact of having good teachers and a promising job market in the area. Furthermore, we have also identified that factors related to interpersonal relationships were more important for women than for men.

References

Andrade, M. Neto, N. Sousa, D. Chaves, R. e Carvalho, G. (2015) "Análise dos Fatores Críticos para o Sucesso de Cursos de Graduação em Computação: Um Estudo de Caso na Região Amazônica", In: Anais do XXI Workshop de Informática na Escola. SBC, 2015. p. 574-583.

Bardin, L. (2011), Análise de Conteúdo, Almedina, 1ª edição.

Garcia, L. Lara, D. Antunes, F. Miranda, C. Peres, C. (2017) "Análise da Evasão no Ensino Superior e suas Motivações: Um Estudo de Caso em um Curso de Sistemas de Informação", In Anais do XIII Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação. SBC, 2017. p. 527-534.

Gil, A. C. (2022), Como Elaborar Projetos de Pesquisa, Editora Atlas, 7ª edição. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). (2017) "Metodologia de Cálculo dos Indicadores de Fluxo da Educacao Superior", [link], Acesso em: 6 de out. 2022. Inep, 2020.

Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). (2020) "Indicadores de Trajetória de Curso de Graduação Brasil 2020", [link]. , Acesso em: 6 de out. 2022. Inep, 2020.

Martins, A. Silva, J. Sousa, J. e Dantas, A. (2019) "Fatores que Atraem e Afastam as Meninas da Área de TI", In Anais do XII Women in Information Technology. SBC, 2019. p. 144-118.

Ministério da Educação e Cultura (MEC). (1997) "Diplomação, Retenção e Evasão nos Cursos de Graduação em Instituições de Ensino Superior Públicas", [link], Acesso em: 9 de out 2022.

Oliveira, L. H. D. (2005), "Exemplo de cálculo de Ranking Médio para Likert". Notas de Aula, Metodologia Científica e Técnicas de Pesquisa em Administração. Mestrado em Adm. e Desenvolvimento Organizacional. PPGA CNEC/FACECA: Varginha.

Reis, E. Reis, I. (2002), Análise Descritiva de Dados, Relatório Técnico do Departamento de Estatística da UFMG, 1ª edição, [link], Acesso em: 27 de out. 2022.

Saraiva, J. Dantas, V. Rodrigues, A. (2019) "Compreendendo a Evasão em uma Década no Curso Sistemas de Informação à luz de fatores humanos e sociais", In Anais do IV Workshop Sobre Aspectos Sociais, Humanos e Econômicos de Software. SBC, 2019. p.21-30.

Silva, R. Ferreira, B. Ferreira, M. Santos, I. Andrade, R. (2021) "Evasão em Computação na UFC sob a Perspectiva dos Alunos", In Anais do XXIX Workshop Sobre Educação em Computação. SBC, 2021. p.338-347.
Published
2023-08-06
DANTAS, Amanda Azevedo; REBOUÇAS, Ayla Dantas; LOPES, Raquel Vigolvino. Compreendendo os Fatores que Influenciam Positivamente na Conclusão de Cursos Presenciais de Computação: Um Levantamento de Dados com Egressos Formados. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 31. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 350-360. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2023.229478.