Análise do perfil dos estudantes dos cursos Técnicos Integrados ao Ensino Médio do IFAC
Abstract
Integrated technical courses or technical secondary education carry out a secondary education integrated with professional training. At IFAC, three integrated courses are offered, in Buildings, in Computing for the Internet and in Computer Networks. Given the number of disciplines these students need to take, it is believed that studies are needed to understand the student’s profile and their perceptions about the integrated course. In this sense, we conducted an investigation with IFAC students to understand the expectations and difficulties of the students and thus obtain a better understanding of the school scenario of technical courses. For this, a survey was designed to study the profiles of students and their expectations and problems during the course. 149 responses were obtained from 2nd and 3rd year students and course graduates. The results show that the vast majority felt overwhelmed with the subjects and that about a third of the students had already considered dropping out.References
de Melo Pereira, F. A., de Lima Macedo, M. D., De Melo, R. D., Da Silva, M. L. M., and Capistrano, E. D. O. (2019). Expectativa com o mercado de trabalho e satisfação: um estudo comparativo com iniciantes e concluintes de cursos técnicos federais em administração e informática/. Brazilian Applied Science Review, 3(5):1967–1986.
de Oliveira, S. R. G., da Costa, F. R., da Silva, F. F. M., et al. (2014). Perfil e expectativas dos alunos concluintes dos cursos técnicos integrados do ifrn, campus apodi. HOLOS, 5:154–164.
de Sousa, M. K., Albuquerque, D. W., Leal, R. B., Maia, M. C., Gomes, A. B., and Perkusich, M. (2022). Análise dos fatores de evasão dos alunos dos cursos técnicos da área de informática no ifpb campus campina grande. In Anais do XXX Workshop sobre Educação em Computação, pages 369–380. SBC.
Figueiredo, N. G. d. S. and Salles, D. M. R. (2017). Educação profissional e evasão escolar em contexto: motivos e reflexões. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25(95):356–392.
IFAC (2023). Instituto federal de educação, ciência e tecnologia do estado do acre. url https://www.ifac.edu.br/transparencia-e-prestacao-de-contas/historico.
Martins, A. P. and de Abreu Bernardes, S. T. (2013). A oferta dos cursos técnicos integrados ao ensino médio nos institutos federais e a dualidade na educação brasileira. In Anais do Encontro de Pesquisa em Educação e Congresso Internacional de Trabalho Docente e Processos Educativos, volume 1, pages 9–22.
Rossetto, A. d. L. A. and Lobão, M. S. P. (2017). Pronatec: Uma abordagem da evasão no instituto federal do acre (campus rio branco) no ano de 2014. Revista Teias, 18(51):243–260.
Silva, E. C. A. d. et al. (2021). 10 anos do instituto federal do acre (ifac): histórias de vida e trabalho no campus rio branco.
Souza Júnior, G. R. d. et al. (2021). Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o instituto federal de pernambuco–campus recife.
de Oliveira, S. R. G., da Costa, F. R., da Silva, F. F. M., et al. (2014). Perfil e expectativas dos alunos concluintes dos cursos técnicos integrados do ifrn, campus apodi. HOLOS, 5:154–164.
de Sousa, M. K., Albuquerque, D. W., Leal, R. B., Maia, M. C., Gomes, A. B., and Perkusich, M. (2022). Análise dos fatores de evasão dos alunos dos cursos técnicos da área de informática no ifpb campus campina grande. In Anais do XXX Workshop sobre Educação em Computação, pages 369–380. SBC.
Figueiredo, N. G. d. S. and Salles, D. M. R. (2017). Educação profissional e evasão escolar em contexto: motivos e reflexões. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25(95):356–392.
IFAC (2023). Instituto federal de educação, ciência e tecnologia do estado do acre. url https://www.ifac.edu.br/transparencia-e-prestacao-de-contas/historico.
Martins, A. P. and de Abreu Bernardes, S. T. (2013). A oferta dos cursos técnicos integrados ao ensino médio nos institutos federais e a dualidade na educação brasileira. In Anais do Encontro de Pesquisa em Educação e Congresso Internacional de Trabalho Docente e Processos Educativos, volume 1, pages 9–22.
Rossetto, A. d. L. A. and Lobão, M. S. P. (2017). Pronatec: Uma abordagem da evasão no instituto federal do acre (campus rio branco) no ano de 2014. Revista Teias, 18(51):243–260.
Silva, E. C. A. d. et al. (2021). 10 anos do instituto federal do acre (ifac): histórias de vida e trabalho no campus rio branco.
Souza Júnior, G. R. d. et al. (2021). Formação profissional técnica e expectativas estudantis: um estudo sobre o instituto federal de pernambuco–campus recife.
Published
2023-08-06
How to Cite
OLIVEIRA, Allan; SOARES, Alison; ARAÚJO, Douglas; SILVA, Ezequiel; SOARES, Kauã; SANTOS, Macilene; COSTA, Catarina.
Análise do perfil dos estudantes dos cursos Técnicos Integrados ao Ensino Médio do IFAC. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 31. , 2023, João Pessoa/PB.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2023
.
p. 465-475.
ISSN 2595-6175.
DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2023.229998.
