Educação para a Cidadania Digital: Um mapeamento sobre as práticas de ensino para promover a segurança e a privacidade de dados

  • Lucas Henrique de L. Silva UFRPE
  • Rozelma Soares de França UFRPE

Resumo


Este artigo apresenta um mapeamento sistemático de literatura sobre práticas de ensino de Cidadania Digital, com ênfase na segurança e privacidade de dados, na educação básica. São analisados aspectos como objetivos dos estudos, habilidades desenvolvidas, recursos didáticos empregados e eficácia das práticas. Os resultados desta pesquisa poderão favorecer novas experiências de aprendizagem de Computação na educação básica, além de apoiar a produção de artefatos para o ensino de Cidadania Digital na escola, dialogando com políticas educacionais recentes da área.

Referências

BACIU-URECHE, O.-G. et al. The Adventures of ScriptKitty: Using the Raspberry Pi to Teach Adolescents about Internet Safety. Proceedings of the 20th Annual SIG Conference on Information Technology Education (SIGITE’19), p. 118–123, 1 out. 2019.

BADILLO-URQUIOLA, K. et al. Stranger Danger! Proceedings of the 18th ACM International Conference on Interaction Design and Children, 12 jun. 2019.

BROOKS, E. I.; MOELLER, A. K. Children’s Perceptions and Concerns of Online Privacy. Extended Abstracts of the Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play Companion Extended Abstracts, 17 out. 2019.

CHATTOPADHYAY, A. et al. Covert Eye Op App: An Offense Based Learning Approach Towards Developing Mobile Security Awareness and Interest in Cybersecurity. The 23rd Annual Conference on Information Technology Education, 21 set. 2022.

CHIOU, Y.-M. et al. Social robot teaches cybersecurity. Proceedings of the 2020 ACM Interaction Design and Children Conference: Extended Abstracts, 21 jun. 2020.

GHAZINOUR, K. et al. Digital-PASS. Proceedings of the 18th ACM Workshop on Privacy in the Electronic Society, 11 nov. 2019.

KITCHENHAM, B. and CHARTERS, S.: Guidelines for performing systematic literature reviewsin software engineering. Technical Report EBSE 2007-001, Keele University and Durham University Joint Report.

KUMAR, P. et al. Co-designing online privacy-related games and stories with children. Proceedings of the 17th ACM Conference on Interaction Design and Children, 19 jun. 2018.

MAYER, R. E. Multimedia Learning. Cambridge, England: Cambridge University Press, 2001.

MEC/CNE. Anexo ao Parecer CNE/CEB nº 2/2022. Disponível em [link]. Acesso em 04 de abr. 2023.

MEC/CNE. Parecer CNE/CEB nº 2/2022, aprovado em 17 de fevereiro de 2022 – Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Disponível em [link]. Acesso em 04 de abr. 2023.

MIKKA-MUNTUUMO, J.; PETERS, A.; JAZRI, H. CyberBullet Share Your Story. Proceedings of the Second African Conference for Human Computer Interaction: Thriving Communities, 3 dez. 2018.

NICOLAIDOU, I.; VENIZELOU, A. Improving Children’s E-Safety Skills through an Interactive Learning Environment: A Quasi-Experimental Study. Multimodal Technologies and Interaction, v. 4, n. 2, p. 10, 9 abr. 2020.

TAPINGKAE, P., PANJABUREE, P. and SRISAWASDI, N. "Development of a Digital Citizenship Computer Game with a Contextual Decision-Making-Oriented Approach," 2018 International Symposium on Educational Technology (ISET), Osaka, Japan, 2018, pp. 230-234, doi: 10.1109/ISET.2018.00058.

YAP, C. E. L.; LEE, J.-J. “Phone apps know a lot about you!” Proceedings of the Interaction Design and Children Conference, 21 jun. 2020.

ZAHED, B. T. , WHITE, G. and QUARLES, J. "Play It Safe: An Educational Cyber Safety Game for Children in Elementary School," 2019 11th International Conference on Virtual Worlds and Games for Serious Applications (VS-Games), Vienna, Austria, 2019, pp. 1-4, doi: 10.1109/VS-Games.2019.8864594.

ZINKUS, M. et al. Fakesbook. Proceedings of the 50th ACM Technical Symposium on Computer Science Education, 22 fev. 2019.
Publicado
06/08/2023
Como Citar

Selecione um Formato
SILVA, Lucas Henrique de L.; FRANÇA, Rozelma Soares de. Educação para a Cidadania Digital: Um mapeamento sobre as práticas de ensino para promover a segurança e a privacidade de dados. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 31. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 533-544. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2023.230839.