Identificando Personagens em Game Designs Criados por Alunos

  • Bezerra Neto R. N. UERN
  • Kallil Araújo UFRN
  • Eduardo Aranha UFRN
  • Kleber Fernandes UFERSA
  • Márcia Lucena UFRN
  • Gildene Fernandes UERN

Abstract


Traditional teaching has been undergoing structural and methodological changes in recent times, changes that challenge the way of teaching, to learn and has directly affected its sustainability. currently the introduction of digital technologies in the teaching and learning process has taking a unique space in educational environments, enabling the creation of a more propitious and motivating scenario for students and teachers. At the development of educational activities based on game designs computational thinking and writing are skills worked on in this context, in this way identify elements that can help in the creation of the document of game design can speed up some stages of the game creation process. One of these steps is the identification of game characters. In the current form, this identification is done manually, while reading the documents of game design, when the characters, rules and scenarios. This process can be tedious for teachers and students, reducing the potential of this educational practice. Therefore, in the present work An experience is reported in the use of natural language processing to identification of these elements.

References

Aguiar, C.; Cury, D. Z. A. (2019). Minerando mapa conceitual a partir de texto em portugues. Revista Brasileira de Informática na Educação, 27(01):83.

Coelho, P.; Santos, C. A. A. S. J. S. M. (2016). Ensino e jogos digitais: uma breve análise do game produções de texto: trabalhando com pontuação como recurso didático. Revista Tecnologia Educacional.

Ernest, A. (2010). Fundamentals of Game Design. New Riders Publishing, 2 edition.

Fernandes, K., Aranha, E., and Lucena, M. (2021). Game criativo: Desenvolvendo habilidades de pensamento computacional, leitura e escrita através da criação de jogos. In Anais dos Workshops do X Congresso Brasileiro de Informática na Educação, pages 61–70, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Fernandes, K., Lucena, M., and Aranha, E. (2019). A strategy for the development of computational thinking from game design specifications. In 2019 IEEE 19th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), volume 2161-377X, pages 386–388.

Ferreira, M.; Mello, R. G. C. R. V. C. A. (2018). Um sistema baseado em pln e ag para apoiar a mediação pedagógica em fóruns de discussão. Revista Brasileira de Informática na Educação, 26(03):61.

Gomes, A. C. N., Anastácio, B. S., and Cruz, D. M. (2019). O professor como game designer de um jogo digital: o caso do game comenius na plataforma remar. Anais do Seminário de Jogos Eletrônicos, Educação e Comunicação.

Hao, Y., Lee, K. S., Chen, S.-T., and Sim, S. C. (2019). An evaluative study of a mobile application for middle school students struggling with english vocabulary learning. Comput. Hum. Behav., 95(C):208–216.

Lane, H., Howard, C., and Hapke, H. M. (2019). Natural Language Processing In Action Understanding, analyzing, and generating text with Python. Manning, 1 edition.

Moran, J. M. (2012). A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Papirus Editora.

Motta, Rodrigo L.; Junior, J. T. (2013). Short game design document (sgdd) documento de game design aplicado a jogos de pequeno porte e advergames: Um estudo de caso do advergame. In Simpósio Brasileiro de Jogos – SBGAMES.

Pedersen, R. E. (2003). Game design foundations. Wordware Publishing, Inc.

Runeson, P. and Höst, M. (2009). Guidelines for conducting and reporting case study research in software engineering. Empirical Softw. Engg., 14(2):131–164.

Santos, F. M. (2018). A produção de textos em ambientes digitais: possíveis caminhos para o ensino da escrita. Revista Língua e Linguística.

Santos, J.; Paiva, R. B. I. (2016). Avaliação léxico-sintática de atividades escritas em algoritmo genético e processamento de linguagem natural: Um experimento no enem. Revista Brasileira de Informática na Educação, 24(02):92.

Schneuwly, Bernard; Dolz, J. (2004). Gêneros orais e escritos na escola. Mercado de Letras.

Spring, D. (2015). Gaming history: computer and video games as historical scholarship. Rethinking History.
Published
2023-08-06
N., Bezerra Neto R.; ARAÚJO, Kallil; ARANHA, Eduardo; FERNANDES, Kleber; LUCENA, Márcia; FERNANDES, Gildene. Identificando Personagens em Game Designs Criados por Alunos. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 31. , 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 557-567. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2023.230928.