Analysis of the Main Problems Affecting Programming Students: An Empirical Investigation in the State of Paraíba

  • Túlio H. Costa UEPB
  • Frederico M. Bublitz UEPB

Abstract


It is very common that Students of Computing face difficulties in programming disciplines. Due to this difficulty, the number of students that failure in such disciplines and consequently abandons the course has been raised. To contour this problem, it is necessary to investigate and analyze what are the difficulties that influence students in this process. In this article, we present the preliminary results of a field survey conducted with students of Computing in the State of Paraiba, where we proposes an initial discussion about the factors that lead students to have a low performance in the disciplines of Programming.

References

Barbosa, Leônidas S. & Fernandes, Teresa C. B. & Campos, André M. C. (2011) "Takkou: Uma Ferramenta Proposta ao Ensino de Algoritmos". XXXI Congresso da Sociedade Brasileira de Computação - WEI XIX Workshop Sobre Educação em Computação. Natal, pp. 1-10.

Prietch, S. S & Pazeto, T. A. (2010). “Estudo sobre a Evasão em um Curso de Licenciatura em Informática e Considerações para Melhorias”. Anais do VIII Workshop de Educação e Informática Bahia-Alagoas- Sergipe - WEIBASE 2010, Maceió/AL.

Rapkiewicz, C. E. & Falkemback, G. & Seixas, L. & Santana dos Santos, N. & Cunha, V. V. & Klemann, M. (2006) “Estratégias Pedagógicas no Ensino de Algoritmos e Programação Associadas ao Uso de Jogos Educacionais”. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, Vol. 4(2), pp. 1-11.

Scaico, Pasqueline & Marques, Diego L. & Melo, Leandro de A. & Azevedo, Max A. & Mendes Neto, Sinval V. & Oliveira, Anderson & Alves Júnior, Josinaldo & Labanca, Marcelo & Scaico, Alexandre. (2012) "Um jogo para o ensino de programação em Python baseado na taxonomia de Bloom". In: XX Workshop sobre Educação em Computação - CSBC 2012, Curitiba.

Souza, Cláudio M. (2009) "VisuAlg - Ferramenta de Apoio ao Ensino de Programação". Revista TECCEN Vol. 2(2), ISSN 1984-0993.

Zanini, Adriana S. & Raabe, André L. A. (2012). "Análise dos enunciados utilizados nos problemas de programação introdutória em cursos de Ciência da Computação no Brasil". In: XX Workshop sobre Educação em Computação - CSBC 2012, Curitiba.
Published
2013-07-23
COSTA, Túlio H.; BUBLITZ, Frederico M.. Analysis of the Main Problems Affecting Programming Students: An Empirical Investigation in the State of Paraíba. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 21. , 2013, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2013 . p. 408-413. ISSN 2595-6175.