Use of Learning and Motivational Strategies of Students in Programming Disciplines: A Case Study in Computer Science Education
Abstract
Learning programming is challenging. Many causes have been identified to explain difficulties. In field of research on motivation and learning strategies new contributions can still arise to improve learning computer programming. This paper presents a case study that analyzed the behavior of some Computer Science’s students in their process of learning computer programming and those aspects mentioned previously.References
Adan-Coello, J. M. Menezes, W. S. Faria, E. S. J. Tobar, C. M. T. (2008). Conflito Sócio-Cognitivo e Estilos de Aprendizagem na Formação de Grupos para o Aprendizado Colaborativo de Programação de Computadores, Revista Brasileira de Informática na Educação, Vol. 16, p. 9–19.
Busnello, F. B. De Jou, G. I. Sperb, T. M. (2012). Desenvolvimento de habilidades metacognitivas: capacitacao de professores de ensino fundamental, Rev. Psicologia: Reflexao & Critica, Vol. 25.2, p. 311.
Jenkins, T. 2001. The motivation of students of programming. In Proceedings of ITiCSE 2001: The 6th annual conference on innovation and technology in computer science education (pp. 53–56).
Kinnunen, P. and Malmi, L. (2006) “Why students drop out CS1 course?” In Proceedings of the Second international Workshop on Computing Education Research (Canterbury, United Kingdom).ICER '06.ACM, New York, NY, 97-108.
Pintrich et al. (1991). A Manual for the Use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning. The University of Michigan.
Piteira, M. Haddad, S. R. (2011). Innovate in your program computer class: an approach based on a serious game”. In ACM Proceedings of the 2011 Workshop on Open Source and Design of Communication.
Piva Jr, D. Freitas, R. L. (2011). Estratégias para melhorar os processos de Abstração na disciplina de Algoritmos. In WEI - XIX Workshop sobre Educação em Computação-XXXI Congresso Brasileiro da Sociedade de Computação-Natal-RN.
Polydoro, S. A. J. Azzi, R. G. (2009). Autorregulação da aprendizagem na perspectiva da teoria sóciocognitiva: introduzindo modelos de investigação e intervenção. Psicologia da educação, São Paulo, 2, p. 75-94.
SBC. (2011). Educação Superior em Computação – Estatísticas – 2011, [link]. Acessado em 04/04/2013.
Testa, M. G. Freitas, H. (2005). Auto-Regulação da Aprendizagem: analisando o perfil do estudante de Administração. In Anais do XXIX Encontro Nacional da ANPAD (ENANPAD). Brasília–DF.
Zerbini, T. (2007). Avaliação do Treinamento em Curso a Distância. 2007. Tese (doutorado) – Universidade de Brasília, Instituto de Psicologia, Brasília - DF.
Zimmerman, B. J. (1989). A Social Cognitive View of Self-Regulated Academic Learning. Journal of Educational Psychology, Vol. 81 (3), p. 329-339.
Busnello, F. B. De Jou, G. I. Sperb, T. M. (2012). Desenvolvimento de habilidades metacognitivas: capacitacao de professores de ensino fundamental, Rev. Psicologia: Reflexao & Critica, Vol. 25.2, p. 311.
Jenkins, T. 2001. The motivation of students of programming. In Proceedings of ITiCSE 2001: The 6th annual conference on innovation and technology in computer science education (pp. 53–56).
Kinnunen, P. and Malmi, L. (2006) “Why students drop out CS1 course?” In Proceedings of the Second international Workshop on Computing Education Research (Canterbury, United Kingdom).ICER '06.ACM, New York, NY, 97-108.
Pintrich et al. (1991). A Manual for the Use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning. The University of Michigan.
Piteira, M. Haddad, S. R. (2011). Innovate in your program computer class: an approach based on a serious game”. In ACM Proceedings of the 2011 Workshop on Open Source and Design of Communication.
Piva Jr, D. Freitas, R. L. (2011). Estratégias para melhorar os processos de Abstração na disciplina de Algoritmos. In WEI - XIX Workshop sobre Educação em Computação-XXXI Congresso Brasileiro da Sociedade de Computação-Natal-RN.
Polydoro, S. A. J. Azzi, R. G. (2009). Autorregulação da aprendizagem na perspectiva da teoria sóciocognitiva: introduzindo modelos de investigação e intervenção. Psicologia da educação, São Paulo, 2, p. 75-94.
SBC. (2011). Educação Superior em Computação – Estatísticas – 2011, [link]. Acessado em 04/04/2013.
Testa, M. G. Freitas, H. (2005). Auto-Regulação da Aprendizagem: analisando o perfil do estudante de Administração. In Anais do XXIX Encontro Nacional da ANPAD (ENANPAD). Brasília–DF.
Zerbini, T. (2007). Avaliação do Treinamento em Curso a Distância. 2007. Tese (doutorado) – Universidade de Brasília, Instituto de Psicologia, Brasília - DF.
Zimmerman, B. J. (1989). A Social Cognitive View of Self-Regulated Academic Learning. Journal of Educational Psychology, Vol. 81 (3), p. 329-339.
Published
2013-07-23
How to Cite
PEIXOTO, Mariana Maia; SCAICO, Pasqueline; SOUZA, Flávia Veloso Costa; PEIXOTO, Henry Maia.
Use of Learning and Motivational Strategies of Students in Programming Disciplines: A Case Study in Computer Science Education. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 21. , 2013, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2013
.
p. 460-465.
ISSN 2595-6175.
