Use of Learning Objects immersed in a Virtual Learning Environment according to the conceptual framework of Teaching for Understanding

  • Luis Cesar Dias Morais Fábrica de Conteúdos Educação, Editoração e Desenvolvimento de Sistemas Ltda.

Abstract


This study sought to apply the conceptual framework of Teaching for Understanding (TfU) students from three different periods, but placed in a single class the course of Computer Engineering of a Higher Education Institution (HEI) during the journey Curriculum Unit (CU) Data Structure and OOP which occurred in the 1st semester of 2012. Was analyzed the percentage gains by comparing the averages achieved and shortages occurred in the 1st quarter, when was used the TfU without the aid of Learning Objects (LO) compared to the 2nd quarter while continuing to use the TfU, but then with the aid of LO immersed in a Learning Management System (LMS).

References

Demo, Pedro (a). (2011) Educar pela Pesquisa. Disponível em: [link] – Acesso em 01 de dezembro às 22h11.

Demo, Pedro (b). (2011) Pedro Demo fala sobre Educação pela Pesquisa. Disponível em: [link] – Acesso em 01 de dezembro às 22h48.

Ferrari, Márcio. (2011) Grandes Pensadores: o cientista das inteligências múltiplas. Revista Nova Escola nº 22 Edição Especial São Paulo : Editora Abril, Julho de 2008. Disponível em: [link] – Acesso em 08 de junho às 11h28.

Franco, Lúcia Regina Horta Rodrigues... et al (Org.). (2012) Teoria das Inteligências Múltiplas de Gardner. Itajubá : UNIFEI, 2006. Disponível em: [link] ap=56 – Acesso em 06 de junho às 13h14.

Gonzales, Mathias. (2005) Fundamentos da Tutoria em Educação a Distância. São Paulo : Avercamp.

Luckesi, Cipriano Carlos. (2002) Avaliação da Aprendizagem Escolar. 14ª ed. São Paulo : Cortez.

Méndez, Juan Manuel Álvarez. (2002) Avaliar para Conhecer: Examinar para Concluir. – Coleção Inovação Pedagógica – Vol. 2. Porto Alegre : Artmed Editora.

Moodle, Web Site. (2012) Disponível em: [link] – Acesso em 20 de março às 23h52.

Modro, Nilson Ribeiro. (2005) Gestão do Conhecimento & Governo Eletrônico: Uma Visão Sistêmica para os Observatórios Sobre Drogas. 2005. 127 f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Pogré, Paula; Lombardi, Graciela & Equipe do Colégio Sidarta. (2006) O Ensino para Compreensão: a importância da reflexão e da ação no processo de ensinoaprendizagem. – Vila Velha, ES : Hoper.

Wiske, Martha Stone... et al. (2007) Ensino para a Compreensão: a pesquisa na prática. tradução Luzia Araújo. – Porto Alegre : Artmed.
Published
2013-07-23
MORAIS, Luis Cesar Dias. Use of Learning Objects immersed in a Virtual Learning Environment according to the conceptual framework of Teaching for Understanding. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 21. , 2013, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2013 . p. 472-477. ISSN 2595-6175.