Knowledge Management as a Support Tool for the Teaching-Learning Process in a Higher Education Institution: A Case Study at FACIMP in the Information Systems Course
Abstract
This work aims to understand how knowledge management techniques can serve as tools to support the teaching-learning process in an institution of higher education. For both attempted to identify the practices used by teachers from Information Systems course of the Imperatriz College (FACIMP) in this process, by mapping the current state of the course, as well as, identify techniques that can be used as complementary methodologies. Among the difficulties encountered, the predominant took the systematization of tacit knowledge of teachers and the transformation of this knowledge into a proposal that meets the socioeconomic and cultural development of students.References
GIL, A. C. (2006), “Didática do Ensino Superior”,.São Paulo, Atlas. MENDES, A.(2005) “ Conhecimento tácito e explicito”, [link], Dezembro.
PIAGET, J. (1988), “Para Onde Vai a Educação?”, [link], Rio de Janeiro, José Olympo, 9ª edição, Outubro.
PIAGET, Jean. (1984) “Aprendizagem e Conhecimento”. In.: Aprendizagem e conhecimento. Tradução Equipe da Livraria Freitas Basto s. Rio de Janeiro: Freitas Bastos.
Projeto Pedagógico do Curso de Sistema de Informação – PPCSI, (2008)
SOUZA, L. L. C. (2010), “Práticas da gestão do conhecimento na cadeia de valor terceirizada: Estudo no Setor Elétrico”,. 83 p. Qualificação. (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) – Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.
SKINNER, B. F. (1968). “The technology of teaching”. New York: Meredith Corporation.
TEIXEIRA, Gilberto. (2005?), “Introdução aos conceitos de Educação, Ensino, Aprendizagem à Didática”, [link], Outubro.
PIAGET, J. (1988), “Para Onde Vai a Educação?”, [link], Rio de Janeiro, José Olympo, 9ª edição, Outubro.
PIAGET, Jean. (1984) “Aprendizagem e Conhecimento”. In.: Aprendizagem e conhecimento. Tradução Equipe da Livraria Freitas Basto s. Rio de Janeiro: Freitas Bastos.
Projeto Pedagógico do Curso de Sistema de Informação – PPCSI, (2008)
SOUZA, L. L. C. (2010), “Práticas da gestão do conhecimento na cadeia de valor terceirizada: Estudo no Setor Elétrico”,. 83 p. Qualificação. (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) – Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.
SKINNER, B. F. (1968). “The technology of teaching”. New York: Meredith Corporation.
TEIXEIRA, Gilberto. (2005?), “Introdução aos conceitos de Educação, Ensino, Aprendizagem à Didática”, [link], Outubro.
Published
2013-07-23
How to Cite
OLIVEIRA, Antonio Neres; LIMA JUNIOR, José Vieira; COSTA, Jorge Ferreira da; SOUZA, Josiano Cesar de.
Knowledge Management as a Support Tool for the Teaching-Learning Process in a Higher Education Institution: A Case Study at FACIMP in the Information Systems Course. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 21. , 2013, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2013
.
p. 490-495.
ISSN 2595-6175.
