Teaching Algorithms and Programming Language at the High School Level: An Experience Report
Abstract
Considering the high dropout in courses related to technology and demand for professionals in this area, it was decided to introduce notions of algorithms and programming to high school students from public schools in the town of Patos - PB. Thus, this paper proposes to report the experiences during the implementation of a course introduction to algorithms and programming language. The students used the Python programming language while introducing basic concepts of structured programming. The conclusion, the course was satisfactory and getting a dropout rate of 46%, a rate lower than similar courses.
References
Castro, T. and Furks, H. (2011) “Sistematização da Aprendizagem de Programação em Grupo”. In: XVII Workshop de Educação em Informática (WEI), 2011, Aracaju. p. 1763-1773.
Castro, T.; Furks, H. and Spósito. M. A. F.;Castro JR. A. N. (2009) “Análise de um Estudo de Caso para Aprendizagem de Programação em Grupo”. IEEE-RITA, v. 4, n 2, p. 155-160.
Cristovão, H. M. “Aprendizagem de Algoritmos num Contexto Significativo e Motivador: Um Relato de Experiência” (2008). In: XXVIII Congresso da SBC, Belém do Pará, p. 30-40.
Dantas, A. ; Lopes, D. ; Costa, L. F. S. ; Silva, M. A. A. (2010) “Aprendendo a Ensinar Programação Combinando Jogos e Python”. In: XXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, João Pessoa.
Gomes, A.; Henriques, J.; Mendes, A. J. (2008) “Uma proposta para ajudar alunos com dificuldades na aprendizagem inicial de programação de computadores”. Educação, Formação & Tecnologias, v. 1, Maio.
Grandell, L.; Peltomaki, M.; Back, R. B.; Salakoski, T. (2006) “Why Complicate Things? Introducing Programming in High School Using Python”. In: VIII Australasian Computing Education Conference, 2006, Hobart. Proceedings… Hobart.
Lutz, M. (2010) “Programming Python”. 4. ed.[S.l]: O'Reilly Media.
Machado, E. Z. A. ; Vasconcelos, I. R. S. ; Amorim, K. M. ; Adrade, A. M. S. ; Barreto, L. P. and Abdalla, D. (2010) “Uma Experiência em Escolas de Ensino Médio e Fundamental para a Descoberta de Jovens Talentos em Computação”. In: Workshop de Educação em Informática, Belo Horizonte.
Marques, L. M.; Costa, L. F. S.; Silva, M. A. A. and Rebouças, A. D. D. S. (2011) “Atraindo Alunos do Ensino Médio para a Computação: Uma Experiência Prática de Introdução a Programação utilizando Jogos e Python”. In: XVII Workshop de Educação em Informática.
Pereira Júnior, J.; Rapkiewicz, C. E.; Delgado, C. and Xexeo, J. A. M. (2005) “Ensino de Algoritmos e Programação: Uma Experiência no Nível Médio”. In: XXV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, São Leopoldo.
Rocha, H. V. (1993) “Representações Computacionais Auxiliares de Conceitos de Programação”. Disponível em: Acesso em: 5 jul. 2012.
Souza, C. M. (1999) “VisuAlg – Ferramenta de Apoio ao Ensino de Programação”. Revista TECCEN, [S.l], v. 2, n. 2, p. 10, Setembro.
Van Rossum, G. (1999) “Computer Programming for Everybody”. Disponível em: [link] Acesso em: 5 jul. 2012.
