ATIVA: Virtual Support Activities Applied to Programming Teaching

  • Pasqueline Scaico UFPB
  • Vanessa Dantas UFPB
  • Adelito Farias UFPB
  • Any Caroliny Duarte UFPB
  • Felipe Cunha UFPB
  • Fernando Mateus de Oliveira UFPB
  • Gabriella Tavares UFPB
  • Marcus Xavier Laurentino UFPB
  • Mariana Maia UFPB
  • Mychelline Henrique UFPB

Abstract


Teaching people how to program is a challenging activity, not only considering the complexity of the subject, but also due to the great difficulty to closely assist learners, considering their special needs and offering accurate feedback. In order to aid professors in this matter, this work describes a set of different activities proposed on a distance learning environment, and details how a group of mentors helped to make it possible.

References

Maloney. J., Peppeler, K. and Kafai, Y. Resnick, M. Rusk, N. (2009). Programming by Choice: Urban Youth Learning Programming with Scratch. In ACM SIGCSE Bulletin archive, Vol 40, 367-371, ISSN:0097-8418, 2008.

Piva Jr. D.; Freitas R. L. (2011) "Estratégias para melhorar os processos de Abstração na disciplina de Algoritmos" WEI - XIX Workshop Sobre Educação Em Computação (WEI'2011). Natal, RN, Brasil.

Reategui E., Bercht M., Iepsen E. F. (2011) Detecção e Tratamento do Estado Afetivo Frustração do Aluno na Disciplina de Algoritmos. XXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. XVII Workshop de Informática na Educação. Aracaju-SE. ISSN:2176-4301.

Scaico et al (2012) Relato de um modelo de tutoria para programação baseado em experiências com ingressantes de um curso de Licenciatura em Computação. In: XXX Congresso da Sociedade Brasileira de Computação - XX WEI (Workshop de Educação em Informática), Curitiba PR.
Published
2013-07-23
SCAICO, Pasqueline et al. ATIVA: Virtual Support Activities Applied to Programming Teaching. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 21. , 2013, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2013 . p. 521-526. ISSN 2595-6175.