Alignment of National Exams with the Profile of Information Systems Bachelor's Graduates: A Case Study Facing ENADE and POSCOMP Exams
Abstract
The assessment processes for Information Systems undergraduate courses are conducted in Brazil, inside the evaluation cycle of Education Ministry, called SINAES. On the other hand, the Pedagogical Projects of the nowadays evaluated courses were planned, almost in their totality, based on de Reference Curricula of SBC, created in 2003. This article raises the problem regarding to the mismatch between the Pedagogical Projects of these courses, explicated by their curricula, and the current evaluation models applied to their egresses, namely ENADE and POSCOMP.
References
ACM (2005) Computing Curricula 2005 – Disponível na Internet em [link] Acesso em 11 de abril de 2013
ACM (2010) IS 2010 Curriculum Guidelines for Undergraduate Degree Programs in Information Systems. Disponível na Internet [link]. Acesso em 11 de abril de 2013.
Carey, E. (2003) A quest for ABET accreditation: in retrospect. Journal of Computing Sciences in Colleges, Volume 19, 1.
Longenecker, H. E.; Feinstein, D. L. (2005) Development of assessment for undergraduate programs of information technology, and certification for program graduates.SIGITE '05: Proceedings of the 6th conference on Information technology education.
Luckesi, C. C. (2010) Gestão do Currículo – Verificação ou Avaliação: o que pratica a escola? Disponível na Internet em [link]. Acesso em 11 de abril de 2013.
MEC (2012) Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Computação. Parecer CNE/CNS 136/2012. Disponível na Internet em [link] Acesso em 11 de abril de 2013
SBC (2003) Currículo de Referência – Bacharelado em Sistemas de Informação – Disponível na Internet em [link] Acesso em 11 de abril de 2013
SBC (2013) POSCOMP. Disponível na Internet em [link] Acesso em 11 de abril de 2013.
