Evaluation of the iTestLearning Game: A Game for Teaching Software Testing Planning

  • Carla Moreira UFC
  • Emanuel Coutinho UFC

Abstract


To aid the practical simulation of theoretical concepts, games have been proposed in the literature. However, many of these games are not evaluated for their effectiveness in practice learning. The iTest Learning game was developed with the goal of being an educational simulation game to support the teaching of software testing in the simulation of the planning software testing. In this context, this paper aims to present an evaluation of the iTest Learning game. The evaluation model is specific to educational games.

References

Aldrich, C. (2005) “Learning by Doing: A Comprehensive Guide to Simulations, Computer Games, and Pedagogy in E-learning and Other Educational Experiences”. Hoboken: Wiley.

Battistella, P. E., Wangenheim, A., Wangenheim, C. G. (2012) “SORTIA - Um Jogo para Ensino de Algoritmo de Ordenação: Estudo de caso na Disciplina de Estrutura de Dados”. In: XXIII Simpósio Brasileiro em Informática na Educação, João Pessoa.

Benitti, F. B. V e Albano, E. L. (2012) “Teste de Software: o que e como é ensinado?”. In XX Workshop sobre Educação em Computação - WEI'2012, Curitiba, Brasil.

Bloom, B. S. Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals: Handbook I, cognitive domain. New York; Toronto: Longmans, Green. 1956. 207 p.

Diniz, L. L., Dazzi, R. L. S. (2011) “Jogo Digital para o Apoio ao Ensino do Teste de Caixa-Preta”. In: X Simpósio Brasileiro de Qualidade de Software, Curitiba.

Elbaum, S., Person, S. e Dokulil, J. (2007) “Bug hunt: making early software testing lessons engaging and affordable”. In: 29th International Conference on Software Engineering (ICSE'07), Minneapolis, p. 688 – 697.

Farias, V., Moreira, C., Coutinho, E., Santos, I. S. (2012) “iTest Learning: Um Jogo para o Ensino do Planejamento de Testes de Software.” Fórum Educacional de Engenharia de Software, Natal - RN.

Gonçalves, R. Q., Thiry, M., Zoucas, A. (2011) “Avaliação da Aprendizagem em Experimentos com Jogo Educativo de Engenharia de Requisitos”. In: X Simpósio Brasileiro de Qualidade de Software (SBQS), Curitiba.

IEEE Standard 829-1998: Standard for Software Test Documentation, IEEE Press.

Keller, J. M. Development and use of the ARCS model of motivational design. Journal of Instructional Development, v. 10, n. 3, p. 2–10, 1987.

Kirkpatrick, D. L. Evaluating Training Programs - The Four Levels. Berrett-Koehler Publishers, Inc, 1994.

Monsalve, E. S., Werneck, V. M. B., Leite, J. C. S. P. (2010) “SimulES-W: Um Jogo para o Ensino de Engenharia de Software”. In: III Fórum em Educação de Engenharia de Software (FEES), Simpósio Brasileiro de Engenharia de Software (SBES), Salvador, p. 17-26.

Savi, R.; Wangenheim, C., Borgatto, A., (2011a). “Um Modelo de Avaliação de Jogos Educacionais na Engenharia de Software”. Anais do XXV Simpósio Brasileiro de Engenharia de Software (SBES 2011), São Paulo.

Savi, R.; Wangenheim, C., Borgatto, A., (2011b). "Análise de um modelo de avaliação de jogos educacionais". Disponível em: [link].

Silva, A. C. (2010). “Jogo Educacional para Apoiar o Ensino de Técnicas para Elaboração de Testes de Unidade”. Dissertação de Curso de Mestrado, Computação Aplicada, UNIVALI, São José.

Silva, A. R. (2011a) “Uma Metodologia de Testes em Software para Micro e Pequenas Empresas Estruturada em Multicritério”. Dissertação de Curso de Mestrado, Informática Aplicada, UNIFOR, Fortaleza.

Silva, T. G.; Müller, F. M.; Bernardi. G. (2011b) “Panorama do Ensino de Engenharia de Software em Cursos de Graduação Focado em Teste de Software: Uma Proposta de Aprendizagem Baseada em Jogos”. In RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, ISSN 1679-1916.

Silva, J. C.; Sousa, S. P. A.; Kulesza, R.; Brito, A. V. (2012) “Uma avaliação do emprego do jogo Modelando como apoio ao ensino de Engenharia de Requisitos”. In XX Workshop sobre Educação em Computação - WEI'2012, Curitiba, Brasil.

Souza, M. M., Resende, R. F., Prado, L. S., Fonseca, E. F., Carvalho, F. A., Rodrigues, A. D. (2010) “SPARSE: Um ambiente de Ensino e Aprendizado de Engenharia de Software Baseado em Jogos e Simulação”. In: XXI Simpósio Brasileiro em Informática na Educação, João Pessoa.

Thiry, M., Zoucas, A., Gonçalvez, R. Q. (2010) “Promovendo a Aprendizagem de Engenharia de Requisitos de Software através de um Jogo Educativo”. In: XXI Simpósio Brasileiro em Informática na Educação, João Pessoa.
Published
2013-07-23
MOREIRA, Carla; COUTINHO, Emanuel. Evaluation of the iTestLearning Game: A Game for Teaching Software Testing Planning. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 21. , 2013, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2013 . p. 611-620. ISSN 2595-6175.