AESDA: Extensible Graphical Educational Tool for Teaching Sorting and Searching Algorithms with an Emphasis on Algorithm Efficiency Analysis
Abstract
The literature reports difficulties encountered by students in understanding the abstract concepts of certain subjects, such as Algorithm and Data Structure (ADS). A proposal to minimize this problem is the use of graphical educational tools. Many tools have been developed with a focus on teaching ADS, but with certain limitations. So, the aim of this paper is to present the AESDA, an extensible educational tool for teaching sort and search methods with emphasis on analysis of the efficiency of algorithms. The main difference between AESDA and others tools existing in the literature is the fact that its functionality can be extended, allowing the new type of algorithms can be added to it. This article also presents an evaluation of AESDA that got as result 95% of acceptance regards to ease of use and 85% to the utility of this tool.
References
Azul, A. A.; Mendes, A. J. “EDDL: Um Programa Didático sobre Estruturas de Dados Dinâmicas Lineares”. 3º Simpósio Investigação e Desenvolvimento de Software Educativo. Évore. Portugal. 1998.
Black, P. E. “Dictionary of Algorithms and Data Structures”. National Institute of Standards and Technology. Disponível em [link]. Acesso em: Abril 2013.
Cano, C. A. “Os Recursos da Informática e os Contextos de Ensino e Aprendizagem”. ArtMed, 1998.
Coscarelli, C. V. O. “Uso da Informática como instrumento de Ensino e Aprendizagem”, Revista Presença Pedagógica, Editora Dimensão. Disponível em: [link]. Acesso em: Abril de 2013.
Davis, F.D.; Bagozzi, R. P.; Warshaw P.R. “User Acceptance of Computer Technology: A Comparison of two Theoretical Models. Management Science. v. 35, n. 8, p. 982-1003, 1989.
Flávio, D. TED – “Tutorial de Estruturas de Dados”. Disponível em: [link]. Acesso: Abril de 2013.
Ginat, David, “Efficiency of algorithms for programming beginners”, Technical Symposium on Computer science education. Volume 28 Issue 1. Março, 1996.
Gomes, A.; Mendes. A. J. “Learning to program difficulties and solutions. International Conference on Engineering Education”. ICEE 2007, Setembro 2007.
Gomes da Costa, F. H. “Objeto de Aprendizagem para o ensino de Estruturas de Dados”. Monografia de Graduação. UnB, 2011.
Madeira, M. F., Simões, P. W. T. de A., e Martins, P. J. “ODIN ambiente web de apoio ao ensino de estruturas de dados lista encadeada”. 1º Congresso Sul catarinense de Computação, 2005.
Mercado, L. P. L. “Novas Tecnologias na Educação: Reflexões Sobre a Prática”. EDUFAL, 2002.
Santos, R. P. e Costa, H. A. X. TBC-AED: “Um Software Gráfico para Apresentação de Algoritmos e Estruturas de Dados aos Iniciantes em Computação e Informática”. I Congresso de Computação do Sul do Mato Grosso COMPSULMT. Rondonópolis, MT, Brasil, 2005.
Silva, M. “AESDA – Ferramenta Educacional Gráfica para Ensino de Algoritmos de Ordenação e Pesquisa com Ênfase na Análise da Eficiência dos Algoritmos”. Monografia de Graduação. Ciência da Computação da UFG/Câmpus Jataí, 2012.
Soares, T. C. A. P., Cordeiro E. S., Stefani Í. G. A., Tirelo, F. “Uma Proposta Metodológica para o Aprendizado de Algoritmos em Grafos Via Animação Não-Intrusiva de Algoritmos”. WEIMIG 2004