An Experience Report of the Use of the Unplugged Computing Technique

  • Anacilia Vieira UFAM
  • Odette Passos UFAM
  • Raimundo Barreto UFAM

Abstract


This paper describes an experience report of a project that popularized some fundamentals of Computer Science to students of public schools using the technique known as "unplugged computing", which has as the main aim to teach fundamentals of computer science without the use of a computer. The unplugged activities have been attracted the interest of researchers/teachers, and has been used in several countries. In total, we have adopted six theater plays that provided interactive understanding of six computational fundamentals in a clear, fun and enjoyable way. The results showed that most students adequately absorbed the concepts covered by the interactive classes, and there was an increase in students' interest by the computing area.

References

Bell, T.; Witten, I. e Fellows, M. (2011). “Computer Science Unplugged – Ensinando Ciência da Computação sem o uso do Computador”. Tradução de Luciano Porto Barreto, 2011. Disponível em: [link]. Acesso em 04/02/2013.

Costa, J.; Costa, A.; Peres, S. e Teixeira, G. (2011). “Desvendando a Ecologia Local: Atividades Interativas”. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v.4, n.3.

Machado, E.; Vasconcelos, I.; Amorim, K.; Andrade, A.; Barreto, L.; Santos, D. (2010). “Uma Experiência em Escolas de Ensino Médio e Fundamental para a Descoberta de Jovens Talentos em Computação”. XVIII Workshop sobre Educação em Computação (WEI), Belo Horizonte - MG.

Morais, A. e Almeida, D. (2011). “Políticas Públicas para a Informática na Educação: Reflexões sobre Desafios Contemporâneos”. XXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), pp. 1525-1532.

Ramos, M. e Coppola, N. (2011). “O Uso do Computador e da Internet como Ferramentas Pedagógicas”. Disponível em: [link]. Acesso em: 15/03/2013.

Rocha, S. (2008). “O Uso do Computador na Educação: a Informática Educativa”. Revista Espaço Acadêmico, n. 85.

Scaico, P.; Henrique, M.; Cunha, F. e Alencar, Y. (2012). "Um Relato de Experiências de Estagiários da Licenciatura em Computação com o Ensino de Computação para Crianças". Revista Renote: Novas Tecnologias na Educação, v. 10, n. 3.

Setzer, W. (2005). “O Computador a Papel: Uma Atividade Pedagógica para a Introdução de Conceitos Básicos de Computadores”. Disponível em: [link]. Acesso em 11/03/2013.

Souza, R.; Barreto, L; Andrade, A e Abdalla, D. (2010). "Ensinando e aprendendo conceitos sobre ciência da computação sem o uso do computador: Computação Unplugged!!!". Congresso Brasileiro de Informática na Educação, v. 1, n.1.

Unplugged. (2013). “Computer Science Unplugged”. Disponível em: [link]. Acesso em 15/03/2013.
Published
2013-07-23
VIEIRA, Anacilia; PASSOS, Odette; BARRETO, Raimundo. An Experience Report of the Use of the Unplugged Computing Technique. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 21. , 2013, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2013 . p. 671-680. ISSN 2595-6175.