Takkou: A Proposed Tool for Teaching Algorithms
Abstract
This paper presents a tool, named Takkou, to be used as support on algorithms classes. The tool aims to provide a playful learning experience based on puzzle games. Takkou is a game where the player must solve a puzzle through the actions performed by his/her game character. However, the player does not directly control his/her character, but instead provide a set of algorithmic instructions to it. Takkou is based on theory of Meaningful Learning, and its main aim is to motivate students to exercise and improve their algorithms skills.References
Campos, A. M., Barbosa, L. S. and Fernandes, T. C. B. (2011). A new approach for teaching algorithms . Submitted to The 2011 International Conference on Frontiers in Education: Computer Science and Computer Engineering.
Hinterholz, JR, O. (2009). Tepequém: uma nova Ferramenta para o Ensino de Algoritmos nos Cursos Superiores em Computação. XVII WEI – Anais do Workshop sobre Educação em Informática. Bento Gonçalves – RS.
Jesus, A. e Brito, G.S. (2009). Concepção de Ensino-aprendizagem de Algoritmos e Programação de Computadores: A Prática Docente. I ENINED - Encontro Nacional de Informática e Educação. Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Cascavel, Paraná.
Maloney. J., Peppeler, K. and Kafai, Y. Resnick, M. Rusk, N. (2009). Programming by Choice: Urban Youth Learning Programming with Scratch. In ACM SIGCSE Bulletin archive, Vol 40, 367-371, ISSN:0097-8418, 2008.
Moreira, M.A. e Masini, E.F.S. (2006). Aprendizagem Significativa - A Teoria de David Ausubel. São Paulo: Editora Centauro.
Mota, M.P., Pereira, L.W.K. e Favero, E.L. (2008) . JavaTool: Uma Ferramenta para o Ensino de Programação. In: Congresso da Sociedade Brasileira de Computação. Belém. XXVIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação. p. 127-136.
Pelizzari, A. et al. (2002) Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. Rev.PEC, Curitiba, v.2, n.1, p.37-42.
Rocha, H. (1993). “Representações Computacionais Auxiliares ao Entendimento de Conceitos de Programação”, In: “Computadores e Conhecimento: Repensando a Educação”. Livro organizado por Valente, J. A. Editora Unicamp.
Santiago, R. (2004). Ferramenta de apoio ao ensino de algoritmos. XII Seminário de Computação. Blumenau/SC.
Souza, C.M. (2009). VisuAlg – Ferramente de Apoio ao Ensino de Programação. Revista TECCEN – Vol. 2, no.2; ISSN 1984-0993.
Hinterholz, JR, O. (2009). Tepequém: uma nova Ferramenta para o Ensino de Algoritmos nos Cursos Superiores em Computação. XVII WEI – Anais do Workshop sobre Educação em Informática. Bento Gonçalves – RS.
Jesus, A. e Brito, G.S. (2009). Concepção de Ensino-aprendizagem de Algoritmos e Programação de Computadores: A Prática Docente. I ENINED - Encontro Nacional de Informática e Educação. Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Cascavel, Paraná.
Maloney. J., Peppeler, K. and Kafai, Y. Resnick, M. Rusk, N. (2009). Programming by Choice: Urban Youth Learning Programming with Scratch. In ACM SIGCSE Bulletin archive, Vol 40, 367-371, ISSN:0097-8418, 2008.
Moreira, M.A. e Masini, E.F.S. (2006). Aprendizagem Significativa - A Teoria de David Ausubel. São Paulo: Editora Centauro.
Mota, M.P., Pereira, L.W.K. e Favero, E.L. (2008) . JavaTool: Uma Ferramenta para o Ensino de Programação. In: Congresso da Sociedade Brasileira de Computação. Belém. XXVIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação. p. 127-136.
Pelizzari, A. et al. (2002) Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. Rev.PEC, Curitiba, v.2, n.1, p.37-42.
Rocha, H. (1993). “Representações Computacionais Auxiliares ao Entendimento de Conceitos de Programação”, In: “Computadores e Conhecimento: Repensando a Educação”. Livro organizado por Valente, J. A. Editora Unicamp.
Santiago, R. (2004). Ferramenta de apoio ao ensino de algoritmos. XII Seminário de Computação. Blumenau/SC.
Souza, C.M. (2009). VisuAlg – Ferramente de Apoio ao Ensino de Programação. Revista TECCEN – Vol. 2, no.2; ISSN 1984-0993.
Published
2011-07-19
How to Cite
BARBOSA, Leônidas S.; FERNANDES, Teresa C. B.; CAMPOS, André M. C..
Takkou: A Proposed Tool for Teaching Algorithms. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 19. , 2011, Natal/RN.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2011
.
p. 1506-1515.
ISSN 2595-6175.
