Teaching programming and developing logical reasoning: an experience report with elementary school students
Abstract
The need to improve the quality of elementary school in public schools in Roraima and to incorporate computing into basic education highlights the importance of stimulating learning and developing computational skills. This work aimed to democratize access to educational technologies through teaching programming logic applied to robotics, in order to improve the logical reasoning of students. Workshops were conducted, divided into theory and practice, based on active methodologies, enabling students to solve problems. In the end, the students were able to develop logical thinking, creativity, and problem-solving skills.References
Bordin, A. S., Rodrigues, L. M., Casagrande, T. (2023). Ensino, Pesquisa e Extensão no Ensino de Engenharia de Software: Um Relato de Experiência. In: 2023 Anais do XXI Workshop sobre Educação em Computação, pages 30-40.
BRASIL (2023). Ministério das Comunicações. Agência Nacional de Telecomunicações (Anatel). Conectividade nas escolas. Disponível em: [link]. Acesso em 17 de Mar. 2024.
BRASIL (2022). Ministério da Educação. Aprovado parecer que define normas sobre o ensino e computação na educação básica. Disponível em: [link]. Acesso em 17 de Mar. 2024.
Cardoso, R. and Antonello, S. (2015). Interdisciplinaridade, programação visual e robótica educacional: relato de experiência sobre o ensino inicial de programação. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, v. 4, n. 1, page 1255.
De Souza, I., Sampaio, L. and Andrade W. (2018). Explorando o Uso da Robótica na Educação Básica: um estudo sobre ações práticas que estimulam o Pensamento Computacional. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. page 639.
Ferri, J. and Dos Santos Rosa, S. (2016). Como o Ensino de Programação de Computadores Pode Contribuir Com a Construção de Conhecimento na Educação Básica Uma Revisão Sistemática da Literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 14, n. 2, pages 1-10.
Ketterl, M., Jost, B., Leimbach, T., Budde, R. (2016). Tema 2: Open roberta-a web based approach to visually program real educational robots. Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), v. 8, n. 14, page 1-22.
Mattos, F., Ferreira, V. and Anacleto, J. (2016) O ensino de programação com scratch e seu impacto na opção profissional para meninas. In Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), page 300.
Mattos, G., Martins, N. S. F., Andrade, T. G. M., Campos, L. A. O., Almeida, L. M. C. C., Moreira, J. A. (2023). Raciocínio Lógico: Uma Avaliação de Conhecimentos em Escolas do Estado da Paraíba. In Anais do XXXI Workshop sobre Educação em Computação, pages 235-246.
Mello, L. R., Bertagna, R. H. (2016). Apontamentos iniciais sobre qualidade educacional: Resultados do Ideb e fatores socioeconômicos. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, pages 1132-1148.
Pereira, M., Bonifácio, B. A., Ferreira, R. S., Oliveira, J. A., Fernandes, P. S. (2016). Avaliando o Impacto do Uso de Lógica de Programação no Ensino de Lógica Matemática: Um estudo de Caso. In Nuevas Ideas en Informa ́tica Educativa, v. 12, pages 642 - 647.
Tsai, C. and Lai, Y. (2022). Design and validation of an augmented reality teaching system for primary logic programming education. Sensors, v. 22, n. 1, page 389.
Turbak, F. (2015). Taking stock of blocks: Promises and challenges of blocks programming languages. In 2015 IEEE Symposium on Visual Languages and Human-Centric Computing (VL/HCC). IEEE Computer Society, page 2-2.
BRASIL (2023). Ministério das Comunicações. Agência Nacional de Telecomunicações (Anatel). Conectividade nas escolas. Disponível em: [link]. Acesso em 17 de Mar. 2024.
BRASIL (2022). Ministério da Educação. Aprovado parecer que define normas sobre o ensino e computação na educação básica. Disponível em: [link]. Acesso em 17 de Mar. 2024.
Cardoso, R. and Antonello, S. (2015). Interdisciplinaridade, programação visual e robótica educacional: relato de experiência sobre o ensino inicial de programação. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, v. 4, n. 1, page 1255.
De Souza, I., Sampaio, L. and Andrade W. (2018). Explorando o Uso da Robótica na Educação Básica: um estudo sobre ações práticas que estimulam o Pensamento Computacional. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. page 639.
Ferri, J. and Dos Santos Rosa, S. (2016). Como o Ensino de Programação de Computadores Pode Contribuir Com a Construção de Conhecimento na Educação Básica Uma Revisão Sistemática da Literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 14, n. 2, pages 1-10.
Ketterl, M., Jost, B., Leimbach, T., Budde, R. (2016). Tema 2: Open roberta-a web based approach to visually program real educational robots. Tidsskriftet Læring og Medier (LOM), v. 8, n. 14, page 1-22.
Mattos, F., Ferreira, V. and Anacleto, J. (2016) O ensino de programação com scratch e seu impacto na opção profissional para meninas. In Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), page 300.
Mattos, G., Martins, N. S. F., Andrade, T. G. M., Campos, L. A. O., Almeida, L. M. C. C., Moreira, J. A. (2023). Raciocínio Lógico: Uma Avaliação de Conhecimentos em Escolas do Estado da Paraíba. In Anais do XXXI Workshop sobre Educação em Computação, pages 235-246.
Mello, L. R., Bertagna, R. H. (2016). Apontamentos iniciais sobre qualidade educacional: Resultados do Ideb e fatores socioeconômicos. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, pages 1132-1148.
Pereira, M., Bonifácio, B. A., Ferreira, R. S., Oliveira, J. A., Fernandes, P. S. (2016). Avaliando o Impacto do Uso de Lógica de Programação no Ensino de Lógica Matemática: Um estudo de Caso. In Nuevas Ideas en Informa ́tica Educativa, v. 12, pages 642 - 647.
Tsai, C. and Lai, Y. (2022). Design and validation of an augmented reality teaching system for primary logic programming education. Sensors, v. 22, n. 1, page 389.
Turbak, F. (2015). Taking stock of blocks: Promises and challenges of blocks programming languages. In 2015 IEEE Symposium on Visual Languages and Human-Centric Computing (VL/HCC). IEEE Computer Society, page 2-2.
Published
2024-07-21
How to Cite
MACHADO, Karla Cristina Tabosa; NEGREIROS, Marília Medeiros Fernandes de; MACHADO, Carlos Alberto Nunes; SOUSA, Rommel Rocha de.
Teaching programming and developing logical reasoning: an experience report with elementary school students. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 32. , 2024, Brasília/DF.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 46-56.
ISSN 2595-6175.
DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2024.2263.
