An Approach for Introducing Homogeneous Data Structures in Elementary Education

  • Rafael Ferrão UFPEL
  • Luize Abreu UFPEL
  • Simone Cavalheiro UFPEL
  • Luciana Foss UFPEL
  • Andre Du Bois UFPEL
  • Clause Piana UFPEL
  • Ana Pernas UFPEL
  • Renata Reiser UFPEL

Abstract


The Complement to the Common National Curricular Base in Computing brings society a series of challenges, including the formulation of pedagogical and didactic proposals for the development of the stipulated skills. This paper suggests a playful activity aimed at introducing vectors and matrices to fourth-grade students in elementary school. The activity was implemented in a classroom, and the results demonstrated its feasibility for execution, as well as the students’ comprehension of the concepts covered.

References

Bell, T., Witten, I. H., Fellows, M., Adams, R., and McKenzie, J. (2011). Ensinando ciência da computação sem o uso do computador. Computer Science Unplugged ORG.

Berardi, R. C. G., Bim, S. A., Macuch, R., and Forno, L. F. D. (2018). Experiência de uso de caixas de ovos no apoio ao ensino de vetores e matrizes. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

BRASIL (2022). Base nacional comum curricular: Computação - complemento à bncc. Disponível em [link]. Acessado em julho de 2022.

Csizmadia, A., Curzon, P., Dorling, M., Humphreys, S., Ng, T., Selby, C., and Woollard, J. (2015). Computational thinking - a guide for teachers.

Guarda, G., Stella, A., Oliveira, G., Trigo, G., Cruz, L., Brito, M., Silva, L., and Silveira, I. (2023). Trabalhando habilidades da bncc computação: Jogo não digital com foco no desenvolvimento do pensamento computacional desplugado. In Anais do XXIX Workshop de Informática na Escola, pages 810–820, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Nunes, N. B., Bona, A. S. D., and Alves, L. P. (2023). Testes de mesa atrelados à elaboração de atividades desplugadas com a metodologia do pensamento computacional. Informática na educação: teoria & prática, 26(1):118–127.

Papert, S. (1980). Mindstorms: Children, computers and powerful ideas. Basic Books.

Ribeiro, L., Foss, L., and Cavalheiro, S. (2019). Pensamento Computacional: Fundamentos e Integração na Educação Básica, pages 25–63.

Rosa, Y., Reiser, R., Cavalheiro, S., Foss, L., Bois, A. D., Mazzini, A. R., and Piana, C. (2021). Aventura espacial: proposta de atividade para o desenvolvimento do pensamento computacional. In Anais do XXVII Workshop de Informática na Escola, pages 148–159, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Selby, C. and Woollard, J. (2013). Computational thinking: the developing definition.

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Commun. ACM, 49(3):33–35.
Published
2024-07-21
FERRÃO, Rafael; ABREU, Luize; CAVALHEIRO, Simone; FOSS, Luciana; DU BOIS, Andre; PIANA, Clause; PERNAS, Ana; REISER, Renata. An Approach for Introducing Homogeneous Data Structures in Elementary Education. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 32. , 2024, Brasília/DF. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 70-80. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2024.2333.