Revitalizing Computing Education: Audiovisual Methodologies in Distance Education
Abstract
Distance Education (DE) is growing with technological advances and the search for flexible teaching methods, but it faces challenges in maintaining student engagement and learning effectiveness. The adoption of audiovisual resources in education is an efficient tactic to overcome these barriers, especially in Computer Science, which requires innovative approaches. This study explores the possibility of revitalizing audiovisual production techniques that improve engagement and effectiveness in distance learning computer science courses by adapting them to create dynamic teaching materials.References
Allen, I. E. and Seaman, J. (2017). Digital Learning Compass: Distance Education Enrollment Report 2017. Technical report, Babson Survey Research Group.
Alves, L. (2011). Educação a distância: conceitos e história no brasil e no mundo. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 10.
Belloni, M. L. (2008). Didática do ensino a distância. Campinas: Autores Associados.
Cardoso, J. C. (2022). Plataformas de streaming, rupturas tecnológicas e alterações nas dinâmicas do espaço audiovisual brasileiro (2011-2021). PhD thesis, Escola de Comunicação, Artes e Design (FAMECOS), PUCRS.
Casarini, M. (2013). Arquitetura e level design nos games. In Proceedings of XII SBGames, pages 34–37, São Paulo, SP. SBC.
da Silveira, J. L. (2023). Educação em partes: Estudos e Investigações - Volume 1. Editora Uniesmero, Formiga, MG.
de Oliveira, M. B., Silva, L. C. T., Canazaro, J. V., Carvalhido, M. L. L., Souza, R. R. C. D., Neto, J. B., Rangel, D. P., and Pelegrini, J. F. d. M. (2021). O ensino híbrido no brasil após pandemia do covid-19 / hybrid teaching in brazil after covid-19 pandemic. Brazilian Journal of Development, 7(1):918–932.
Norman, D. (2008). Design emocional. Rocco.
Ramal, A. C. (2012). Educação com tecnologias digitais: uma revolução epistemológica em mãos de desenho instrucional. In Silva, M., editor, Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. Loyola, São Paulo.
Rezende, H. d. C. and Gomide, J. V. B. (2017). Maratonas de vídeo e a nova forma dominante de se consumir e produzir séries de televisão. Revista Lusófona de Estudos Culturais, 3(2):73–87.
Velho, J. (2008). Motion Graphics: linguagem e tecnologia – Anotações para uma metodologia de análise. UERJ.
Alves, L. (2011). Educação a distância: conceitos e história no brasil e no mundo. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 10.
Belloni, M. L. (2008). Didática do ensino a distância. Campinas: Autores Associados.
Cardoso, J. C. (2022). Plataformas de streaming, rupturas tecnológicas e alterações nas dinâmicas do espaço audiovisual brasileiro (2011-2021). PhD thesis, Escola de Comunicação, Artes e Design (FAMECOS), PUCRS.
Casarini, M. (2013). Arquitetura e level design nos games. In Proceedings of XII SBGames, pages 34–37, São Paulo, SP. SBC.
da Silveira, J. L. (2023). Educação em partes: Estudos e Investigações - Volume 1. Editora Uniesmero, Formiga, MG.
de Oliveira, M. B., Silva, L. C. T., Canazaro, J. V., Carvalhido, M. L. L., Souza, R. R. C. D., Neto, J. B., Rangel, D. P., and Pelegrini, J. F. d. M. (2021). O ensino híbrido no brasil após pandemia do covid-19 / hybrid teaching in brazil after covid-19 pandemic. Brazilian Journal of Development, 7(1):918–932.
Norman, D. (2008). Design emocional. Rocco.
Ramal, A. C. (2012). Educação com tecnologias digitais: uma revolução epistemológica em mãos de desenho instrucional. In Silva, M., editor, Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. Loyola, São Paulo.
Rezende, H. d. C. and Gomide, J. V. B. (2017). Maratonas de vídeo e a nova forma dominante de se consumir e produzir séries de televisão. Revista Lusófona de Estudos Culturais, 3(2):73–87.
Velho, J. (2008). Motion Graphics: linguagem e tecnologia – Anotações para uma metodologia de análise. UERJ.
Published
2024-07-21
How to Cite
SILVA, Neverson; RIBEIRO, Cristiano; NASCIMENTO, Nicolas; SALES, Afonso.
Revitalizing Computing Education: Audiovisual Methodologies in Distance Education. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 32. , 2024, Brasília/DF.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 103-113.
ISSN 2595-6175.
DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2024.2415.
