LearningLab - A Four-Year Successful Journey in Retention and Training Actions for Computing Students in the Interior of Ceará
Abstract
The LearningLab project aims to contribute to the education of Computer Science students at the Universidade Federal do Ceará (Campus Russas) by implementing actions such as courses, lectures, campaigns, social media content, and extension activities. This paper provides an account of the project's actions, presenting its outcomes and plans for future activities. The results reveal that 274 certificates were issued for courses and 605 certificates were issued for lectures, with participants from 13 universities across 6 states. These findings demonstrate the project's effectiveness in encouraging student retention in technology courses, fostering their qualification and professional
References
Bona, F., Chanin, R., Nascimento, N., & Sales, A. (2023). A Importância dos Cursos Complementares na Formação dos Profissionais da Área de Tecnologia da Informação. In Anais do XXXI Workshop sobre Educação em Computação (pp. 420-431). SBC.
Busarello, Raul I. (2016). Gamification: Princípios E Estratégias, São Paulo, Pimenta Cultural.
Coordenação Do Curso De Engenharia De Software (2020). “Manual De Normatização Do Estágio Curricular Supervisionado”, Universidade Federal do Ceará.
Cristofoletti, E., Serafim, M. (2020). Dimensões Metodológicas E Analíticas Da Extensão Universitária. Educação & Realidade, V, 45, N. 1, E90670.
da Silva, W. P. (2020). “Extensão universitária: um conceito em construção”. In: Revista Extensão & Sociedade.
dos Santos, A. S., Da Silva, R. E. M., De Sousa, S. E. E., De Vasconcelos, R. B. B., Figueiredo, J. G. R.. A Importância Do Treinamento De Discentes Para Atuação No Projeto De Extensão Trilha Financeira. Revista Conexão UEPG, V. 19, N. 1, P. 01-11, 2023.
Fiori, M. V. S.; Rodrigues, M. E. M.; Oliveira, L. M. C. De; M., A. A.; Rocha, M. Da S.; Pereira, V. G. R.; Rabelo, J. De H.; Marques, A. B.. Transformando Ações Extensionistas Para O Ambiente Digital: Um Relato De Experiência No Projeto Meninas Digitais Do Vale. In: Women In Information Technology (Wit), 15., 2021, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira De Computação, 2021. P. 190-199. Issn 2763-8626. DOI: 10.5753/wit.2021.15855.
Mergulhão, P., Lencastre, M., Barbosa, A. (2022). Ensino De Prevenção E Gerenciamento De Conflitos Na Engenharia De Software Baseado Em Metodologias Ativas, V. Workshop Em Engenharia De Requisitos, Wer22.
Passos, A., Barreto, A., Nascimento, B., Silva, F., Costa, G., Costa, Y., ... & Rivero, L. (2021). O impacto das atividades do grupo PET no aprimoramento de soft skills requeridos pelo mercado de computação do Maranhão: Uma análise da visão dos discentes. In Anais do XXIX Workshop sobre Educação em Computação (pp. 388-397). SBC.
Santos, T., Ramos, W., Pinheiro, F. G., Freitas, C. K., Mendes, R., Barreiro, M. S. (2022). Contribuições De Um Projeto De Extensão Durante Pandemia Por Covid-19: Relato De Experiência. Research, Society And Development, V. 11, N. 2, E48711226065-E48711226065.
