Introductory Programming Logic Course: An Action to Bring Vulnerable Youth Closer to Computing Education
Abstract
The development of computational thinking and logical reasoning is fundamental for problem-solving. Programming logic is a tool that allows one to exercise the ability to structure a task methodically, with the purpose of making the process more efficient and agile. In this context, this study aims to improve programming logic skills in high school students, evaluating the impact that stimulating logical reasoning can have on solving various tasks and challenges. Through logical tests, an improvement in students’ performance results was observed after they completed the course. Questionnaires were also conducted regarding the quality of teaching in the course, which students positively evaluated, highlighting the effectiveness of the course.References
Bordin, A. and Quepfert, W. (2018). Projeto de ensino de programação para alunos de ensino médio: Uma análise do cenário e das percepções das oportunidades. In Anais do XXIV Workshop de Informática na Escola, pages 205–214, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Câmara, F. S. D. S. et al. (2016). A lógica de programação como ferramenta para o ensino e a aprendizagem da matemática. In Editora, R., editor, Anais II CINTEDI, Campina Grande. Realize Editora. Acesso em: 22/05/2024 14:01.
Chaves, L. S., Bezerra, C. I. M., et al. (2019). Ensino de programação em escolas públicas: Relato de uma ação do pet-ti. In Anais do XXV Workshop de Informática na Escola, pages 667–676. SBC.
Claudete Schorr, M. and Bercht, M. (2020). Pcomp-model: desenvolvendo competências para o pensamento computacional. Revista Novas Tecnologias na Educação, 18(1).
de Lucena, L. B., de Andrade, G. L. C., de Fátima Andrade Soares, E., dos Santos Júnior, W., Álvaro Gabriel de Oliveira, de Souza Dantas Batista, L. M., Gomes, D. A., and de Lima, R. W. (2018). As ações do pet no desenvolvimento do curso de ciência da computação. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
de Oliveira, M. G., da Silva, M. F., and Rodrigues, C. B. (2022). Curso híbrido baseado em moocs de lovelace e oficinas presenciais para aprendizagem ativa e nobre de pensamento computacional e programação. In Anais do XXVIII Workshop de Informática na Escola, pages 179–188. SBC.
Holanda, M., Bandeira, I. N., Castanho, C. D., Sousa, A. B. d., and Silva, D. d. (2024). Programa de monitoria da disciplina de programação introdutória na universidade de brasília. Revista Brasileira de Informática na Educação, 32:157–180.
Jurgina, L. Q., Zanandrea, R., Júnior, L. S. R., and de Souza Marques, F. (2020). Logicflow: Uma ferramenta para o auxílio de ensino-aprendizagem de circuitos digitais. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 322–331. SBC.
Meneses, L., Mai, L., Rosario, J., de Oliveira, E., and Gomes, R. (2015). Introcomp: Atraindo alunos do ensino médio para uma instigante experiência com a programação. In Anais do XXIII Workshop sobre Educação em Computação, pages 366–375, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Ribeiro, L., da Costa Cavalheiro, S. A., Foss, L., da Cruz, M. E. J. K., and de França, R. S. (2022). Proposta para implantação do ensino de computação na educação básica no brasil. In Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 278–288. SBC.
Sousa, C. (2011). Novas linguagens e sociabilidades: como uma juventude vê novas tecnologias. Revista interacções, pages 170–188.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.
Câmara, F. S. D. S. et al. (2016). A lógica de programação como ferramenta para o ensino e a aprendizagem da matemática. In Editora, R., editor, Anais II CINTEDI, Campina Grande. Realize Editora. Acesso em: 22/05/2024 14:01.
Chaves, L. S., Bezerra, C. I. M., et al. (2019). Ensino de programação em escolas públicas: Relato de uma ação do pet-ti. In Anais do XXV Workshop de Informática na Escola, pages 667–676. SBC.
Claudete Schorr, M. and Bercht, M. (2020). Pcomp-model: desenvolvendo competências para o pensamento computacional. Revista Novas Tecnologias na Educação, 18(1).
de Lucena, L. B., de Andrade, G. L. C., de Fátima Andrade Soares, E., dos Santos Júnior, W., Álvaro Gabriel de Oliveira, de Souza Dantas Batista, L. M., Gomes, D. A., and de Lima, R. W. (2018). As ações do pet no desenvolvimento do curso de ciência da computação. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
de Oliveira, M. G., da Silva, M. F., and Rodrigues, C. B. (2022). Curso híbrido baseado em moocs de lovelace e oficinas presenciais para aprendizagem ativa e nobre de pensamento computacional e programação. In Anais do XXVIII Workshop de Informática na Escola, pages 179–188. SBC.
Holanda, M., Bandeira, I. N., Castanho, C. D., Sousa, A. B. d., and Silva, D. d. (2024). Programa de monitoria da disciplina de programação introdutória na universidade de brasília. Revista Brasileira de Informática na Educação, 32:157–180.
Jurgina, L. Q., Zanandrea, R., Júnior, L. S. R., and de Souza Marques, F. (2020). Logicflow: Uma ferramenta para o auxílio de ensino-aprendizagem de circuitos digitais. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 322–331. SBC.
Meneses, L., Mai, L., Rosario, J., de Oliveira, E., and Gomes, R. (2015). Introcomp: Atraindo alunos do ensino médio para uma instigante experiência com a programação. In Anais do XXIII Workshop sobre Educação em Computação, pages 366–375, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Ribeiro, L., da Costa Cavalheiro, S. A., Foss, L., da Cruz, M. E. J. K., and de França, R. S. (2022). Proposta para implantação do ensino de computação na educação básica no brasil. In Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 278–288. SBC.
Sousa, C. (2011). Novas linguagens e sociabilidades: como uma juventude vê novas tecnologias. Revista interacções, pages 170–188.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.
Published
2024-07-21
How to Cite
MANDOWSKI, Vítor de M.; RODRIGUES, Willian do E. S.; VIEIRA, Emerson de V.; KONRADT, Ana Carolina; MARTINEZ, Santiago D. V. A.; MACKEDANZ, Tiago D.; JURGINA, Laura Q.; ROSA JÚNIOR, Leomar S. da.
Introductory Programming Logic Course: An Action to Bring Vulnerable Youth Closer to Computing Education. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 32. , 2024, Brasília/DF.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 139-149.
ISSN 2595-6175.
DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2024.2463.
