Programe-SE: A Project for the Initial Training of Programmers

  • Kamila Scalzer IFES
  • Lara Calegário Guedes IFES
  • Lisânia Soares Miranda IFES
  • Nicolly do Carmo Reis IFES
  • Dione Sousa Albuquerque de Lima IFES
  • Alextian Bartholomeu Liberato IFES

Abstract


This article discusses the development, implementation and evaluation of Programe-SE, an innovative extension program, designed to meet the demand for qualified professionals in the area of Information Technology (IT) in Espírito Santo. Through collaboration between the Academy, Government and the Third Sector, the project offered municipal and state public school students access to educational technology, introducing them to robotics and programming through initial training courses. During the execution of the project, around a thousand students were served, in all macro-regions of the State, thus contributing to the future social and economic development of the young beneficiaries.

References

BRASSCOM, Associação das Empresas de Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC) e de Tecnologias Digitais. Demanda de Talentos em TIC e Estratégia Σ TCEM. Relatório de Inteligência e Informação BRI2-2021-007 - v112. São Paulo, dezembro de 2021.

FERNANDES, Manasses; SANTOS, Camila Amorim Moura dos; SOUZA, Edmar Egidio de; FONSECA, Marcos Guimarães. Robótica educacional uma ferramenta para ensino de lógica de programação no ensino fundamental. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 2018. Disponível em: DOI: 10.5753/cbie.wie.2018.315. Acesso em 18 de maio de 2024.

FRANÇA, R.; TEDESCO, P. Desafios e oportunidades ao ensino do pensamento computacional na educação básica no Brasil. In: WORKSHOPS DO CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 2015. Anais [...]. v. 4, n. 1, p. 1464, 2015. DOI: 10.5753/cbie.wcbie.2015.1464

IJSN, Instituto Jones dos Santos Neves. Mapas: Caracterização Regional, 2012. Disponível em [link] Acessado em 19 de Março de 20023.

MORAN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. In: Souza, C. A.; Morales, O. E. T. (orgs). Convergências Midiáticas, Educação e cidadania: aproximações jovens. Coleção Mídias Contemporâneas, 2015.

OLIVEIRA, E. J. S. PENSAMENTO COMPUTACIONAL E ROBÓTICA: UM ESTUDO SOBRE HABILIDADES DESENVOLVIDAS EM OFICINAS DE ROBÓTICA EDUCACIONAL. Disponível em: [link]. Acesso em: 20 maio. 2024.

PAPERT, S. Logo: computadores e educação. São Paulo, SP: Brasiliense, 1998.

PROEX, Pró-Reitoria de Extensão do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Espírito Santo.Seleção de projetos para submissão ao edital de chamamento interno IFES nº 04/2022 de apoio a projetos de formação de programadores. IFES , nº 04/2022.

RIBEIRO, Célia Rosa. Robô Carochinha: Um Estudo Qualitativo sobre a Robótica Educativa no 1º ciclo do Ensino Básico. 2006. 189 f. Dissertação Mestrado em Educação–Tecnologia Educativa–Universidade do Minho, Braga, 2006. Disponível em: [link]. Acesso em: 18 maio 2024.
Published
2024-07-21
SCALZER, Kamila; GUEDES, Lara Calegário; MIRANDA, Lisânia Soares; REIS, Nicolly do Carmo; LIMA, Dione Sousa Albuquerque de; LIBERATO, Alextian Bartholomeu. Programe-SE: A Project for the Initial Training of Programmers. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 32. , 2024, Brasília/DF. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 195-205. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2024.2554.