Students’ perception of motivation and learning in Theory of Computation with PBL
Abstract
The content of Computer Theory discipline has a high level of abstraction and complexity, and it is an important part of the formation of students in Computer Science courses. Studies has presented evidence that the traditional pedagogical approach has not been certified enough to keep students motivated and able to follow the contents of the subject of Computer Theory. Some constructivist pedagogical approaches have been experienced by educators and researchers in an attempt to improve computer students motivation and learning. This work uses the students’ opinion survey to evaluate their perception about motivation and learning in a Computer Theory discipline using the constructivist approach Problem-Based Learning (PBL) in a computer class at the Federal University of Bahia. The results of the experiment showed that the students had good perceptions about the PBL approach, which confirms the potential for the use of PBL in the teaching and learning of Computer Theory discipline.
References
Amos, E. and White, M. J. (1998). Problem-based learning. Nurse Educator, 23(2):11–14.
Bittencourt, R. A. and Figueiredo, O. A. (2003). O currículo do curso de engenharia de computação da uefs: Flexibilização e integração curricular. In XI Workshop sobre Educação em Computação–Anais do XXIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação–Anais do, pages 171–182.
Chesnevar, C. I., González, M. P., and Maguitman, A. G. (2004). Didactic strategies for promoting significant learning in formal languages and automata theory. ACM SIGCSE Bulletin, 36(3):7–11.
de Morais, D. C. S., Alencar, A. D., and de Souza, R. (2011). Jogo baseado em m-learning e aprendizado tangencial para auxílio ao ensino de teoria da computação. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 1.
Dolmans, D. H., De Grave, W., Wolfhagen, I. H., and Van Der Vleuten, C. P. (2005). Problem-based learning: Future challenges for educational practice and research. Medical education, 39(7):732–741.
Dolmans, D. H., Snellen-Balendong, H., and van der Vleuten, C. P. (1997). Seven principles of effective case design for a problem-based curriculum. Medical Teacher, 19(3):185–189.
dos Santos, D. M. B. and Burnham, T. F. (2003). O pensamento de paulo freire e pbl: primeiras aproximações e afastamentos. In XI Workshop sobre Educação em Informática (WEI 2003), Campinas, SP.
dos Santos, D. M. B., Pinto, G., Sena, C. P. P., Bertoni, F. C., and Bittencourt, R. A. (2007). Aplicação do método de aprendizagem baseada em problemas no curso de engenharia da computação da universidade estadual de feira de santana. In Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia-COBENGE.
Fee, S. B. and Holland-Minkley, A. M. (2010). Teaching computer science through problems, not solutions. Computer Science Education, 20(2):129–144.
Forsythe, F. (2002). Problem-based learning. The Handbook for Economics Lecturers: Teaching, Bristol: Economics LTSN, [link].
Leite, L. S., Sibaldo, M. A. A., Carvalho, T., and Souza, R. (2014). Montanha de chomsky: jogo tutor para auxílio no ensino de teoria da computação. In XXII Workshop sobre Educação em Informática (WEI 2014), Brasília, DF.
Rufini, S. É., Bzuneck, J. A., and de Oliveira, K. L. (2011). Estudo de validação de uma medida de avaliação da motivação para alunos do ensino fundamental. Psico-USF, 16(1):1–9.
Sahami, M., Roach, S., Cuadros-Vargas, E., and LeBlanc, R. (2013). Acm/ieee-cs computer science curriculum 2013: reviewing the ironman report. In Proceeding of the 44th ACM technical symposium on Computer science education, pages 13–14. ACM.
Savery, J. R. (2015). Overview of problem-based learning: Definitions and distinctions. Essential readings in problem-based learning: Exploring and extending the legacy of Howard S. Barrows, 9:5–15.
Silva, R. C., Binsfeld, R. L., Carelli, I. M., and Watanabe, R. (2010). Automata defense 2.0: reedição de um jogo educacional para apoio em linguagens formais e autômatos. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 1.
Vieira, L. F. M., Vieira, M. A. M., and Vieira, N. J. (2003). Language emulator, uma ferramenta de auxílio no ensino de teoria da computação. In XIII Workshop sobre Educação em Computação–XXV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação.
Zenorini, R. d. P. C., Santos, A. A. A. d., and Monteiro, R. d. M. (2011). Motivação para aprender: relação com o desempenho de estudantes. Paidéia, 21(49):157–164.
