A Gamified Approach to Teaching Programming Logic: an experience report
Abstract
The introductory course in Programming Logic is the basis for the training of students in technical and superior courses in the area of Computing. Assimilating the content covered in this course requires students a new way of thinking and skills that are normally not developed in regular education. As a result, the discipline has high rates of disapproval and withdrawal, and is usually one of the disciplines that fail most in these courses. The concern with high failure rates and avoidance in this discipline has led teachers and researchers to seek suitable alternatives for the traditional way of teaching algorithms and programming, where the student is the passive agent of learning, and the teacher is the agent that transmits the contents . In this context, the present work presents a proposal of gamification of the discipline Logic of Programming and reports the results obtained with application of the proposal in a class of the Technical Course of Informatics, of the IFBA, Jacobina campus.
References
BOSSE, Yorah; GEROSA, Marco Aurélio. Reprovações e Trancamentos nas Disciplinas de Introdução à Programação da Universidade de São Paulo: Um Estudo Preliminar. In: XXXV CONGRESSO DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE COMPUTAÇÃO / XXIII WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO, 2015, Recife/PE. Anais do XXXV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2015. Disponível em: [link]. Acesso em: 06 fev. 2018.
BRAZIL, André; BARUQUE, Lúcia. Gamificação Aplicada na Graduação em Jogos Digitais. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). 2015. p. 677.
DA SILVA FIGUEREDO, K. et al. Uma Abordagem Gamificada para o Ensino de Programação Orientada a Objetos. In: 23º Workshop sobre Educação em Computação. 2015. Recife, PE: SBC - Sociedade Brasileira de Computação.
FARDO, Marcelo Luís. A gamificação como estratégia pedagógica: estudo de elementos dos games aplicados em processos de ensino e aprendizagem. 2014.
GUEDES, E. Um Estudo Observacional sobre a Disciplina Introdutória de Programação. In: XX Workshop de Informática na Escola. 2014. Dourados, MS: SBC - Sociedade Brasileira de Computação, pp.552-561. Disponível em: [link].
JUCÁ, Paulyne M.; ROLIM, G. Aplicação da Gamificação na Disciplina de Empreendedorismo. In: XXII Workshop sobre Educação em Computação (WEI 2014). 2014.
MAEKAWA, Christian; NAGAI, Walter; IZEKI, Claudia. Relato de Gamificação da disciplina Projeto e Análise de Algoritmos do curso de Engenharia de Computação. In: Anais do Workshop do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. 2015. p. 1425.
