A Methodology for Implementing the Basic Informatics Course in Technical Programs Integrated with High School
Abstract
This article shows how the discipline of "Basic Computing" was reconstructed for technical courses integrated to high school, employing a methodology that involves: 1) Internet search with advanced techniques; 2) consultation of the vision of managers, teachers and students through a questionnaire; 3) confrontation of 1 with 2 for analysis and categorization of what is up and down in the discipline; 4) research about educational methodologies and technologies and 5) reconstruction of the teaching plan and training of multiplier teachers. The first group of students accepted the new version of the discipline well and the multiplier teachers are employing most of the strategies learned.
References
Brum et al. (2017) “Gamificação para o Ensino de Computação na Educação Básica”, In: Anais do XXXVII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, SBC, São Paulo, [link], Julho.
Cordoni, T. (2016), Conhecendo as diferenças. Guia geração da Internet, São Paulo, p. 6-13, 2016.
Godinho et al. (2017) “Projeto Aprenda a Programar Jogando: Divulgando a Programação de Computadores para Crianças e Jovens”, In: Anais do XXXVII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, SBC, São Paulo, [link], Julho.
Machado et al. (2010) “Uma Experiência em Escolas de Ensino Médio e Fundamental para a Descoberta de Jovens Talentos em Computação”, In: Anais do XXX Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, SBC, Belo Horizonte, [link], Julho.
Marques et al. (2017) “Pensar para Programar: Projeto de Ensino no Curso Técnico em Informática”, In: Anais do XXXVII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, SBC, São Paulo, [link], Julho.
