An Experience Report: Teaching Robotics Through Microcontrollers in a Vocational High School
Abstract
The enthusiasm for robotics and automation encourages many young people to participate in projects involving the construction of hardware and software. Microcontrollers are a “backbone” of robotics and automation projects. Such devices control and manage the other system components. For this, it is necessary to know in programming and programming, to become fundamental to the young developer. In this context, a proposed proposal was proposed as an initiative for the study of robotics. An action visa is part of the high school in the area of robotics, through a course of microcontrollers. This article aims to make an account of the extension action, with its planning, execution, results achieved and future work.
References
Barrientos, A. and Barrientos, A. (2007). Fundamentos de robótica. Technical report, e-libro, Corp.
Benitti, F. B. V., Vahldick, A., Urban, D. L., Krueger, M. L., and Halma, A. (2009). Experimentação com robótica educativa no ensino médio: ambiente, atividades e resultados. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 1, pages 1811–1820.
Coutinho, C. P., Sousa, A., Dias, A., Bessa, F., Ferreira, M. J. R. C., and Vieira, S. R. (2009). Investigação-acção: metodologia preferencial nas práticas educativas. Revista Psicologia, Educação e Cultura.
de Jesus, L. and Cristaldo, M. F. (2014). Uma abordagem utilizando lego mindstorms education ev3 para verificar o desempenho acadêmico dos estudantes do instituto federal de educação, ciência e tecnologia de mato grosso do sul do câmpus aquidauana. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 25, page 1198.
Martins, N. A. (2005). Sistemas microcontrolados. Uma abordagem com o Microcontrolador PIC 16F84. Editora Novatec Ltda, 1a edição.
Miyagi, P. E. and Villani, E. (2008). Mechatronics as a solution for system automation. Journal of Exact Sciences, 5(2).
Nesi, I. C., Nesi Junior, V., et al. (2014). Robótica educacional: uma proposta curricular para o ensino médio.
Neto, R. P. B., Santana, A. M., Rocha, D. P., and Souza, A. (2015). Robôtica na educação: Uma revisão sistemática dos últimos 10 anos. In Brazilian Sympo- sium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 26, page 386.
Ordoñez, E. D. M., Penteado, C. G., and da Silva, A. C. R. (2005). Microcontroladores e FPGAs: aplicações em automação. Novatec Editora.
Ribeiro, L. R. d. C. (2008). Aprendizagem baseada em problemas (pbl): uma experiência no ensino superior.
Santos, F. L., Nascimento, F. M. S., and Bezerra, R. M. (2010). Reduc: A robótica educacional como abordagem de baixo custo para o ensino de computação em cursos técnicos e tecnológicos. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 1, pages 1304–1313.
Teles, V. M. (2004). Extreme programming. São Paulo: Novatec.
