Programming Workshops for Girls: Awakening Interest in Computing
Abstract
The present report describes the activities carried out in an extension project that has been working in the education of students of the first year of high school, promoting, through programming workshops, the real contact with the area of computation. Data collected during the three years of the project show that most of the students do not have prior knowledge about programming and consider the activity difficult; it was also observed that they are motivated, interested and challenged in learning to program and perceive that the area of computation is also for them. From the evaluation at the end of the action, it can be seen that the workshops have been fulfilling their role in promoting female empowerment as well as contributing to the girls' citizenship.
References
Burge, J. D. and Suarez, T. L. (2005) “Preliminary Analysis of Factors Affecting Women and African Americans in the Computing Sciences” In: Proceedings of the 2005 Conference on Diversity in Computing, ACM, USA, pages 53-56.
Cohoon, J. M. (2002). Recruiting and retaining women in undergraduate computing majors. ACM SIGCSE Bulletin, 34(2), ACM, USA, pages 48-52.
DuBow, W. M. (2013) “Diversity in Computing: Why It Matters and How Organizations Can Archive It” Computer, IEEE Publisher, v.46, n.3, pages 24-29.
Eney, C., Lazowska, E., Martin, H. and Reges, S. (2013) “Broadening Participation: The Why and the How" Journal Gender Diversity in Computer, IEEE Publisher, v.46, n.3, pages 48-51.
INEP. (2016) “Censo da Educação Superior 2016 – Principais Resultados”, [link].
Klawe, M. (2013) “Increasing Female participation in Computing: The Harvey Mudd College Story” Computer, IEEE Publisher, v. 46, n. 3, pages 56-58.
Maciel, C. and Bim, S. A. (2016) Programa Meninas Digitais – Ações Para Divulgar a Computação para Meninas do Ensino Médio. Computer on the beach 2016, [link], pages 327-336.
Mattos, G. O., Silva, D. R. D. and Moreira, J. A. (2015) “A Utilização de Kits de Robótica como Ferramenta para o Ensino de Programação à Meninas do Ensino Médio” In: XXIII Workshop sobre Educação em Computação, Publicado pela SBC, pages 2085-2093.
Ramos, N., Freitas, C., Avila, S., Costa, P. D. P., Testoni, V. and Borin, J. F. (2015) “Ensino de Programação para Alunas de Ensino Médio: Relato de uma Experiência” In: XXIII Workshop sobre Educação em Computação, Publicado pela SBC, pages 2089-2098.
Robins, A., Rountree, J. and Rountree, N. (2003). Learning and teaching programming: A review and discussion. Computer Science Education, 13(2), pages 137–172.
Sales, A., Calado, B., Silva, D. R. D., Mattos, G. O. and Moreira, J. A. (2014) “Dificuldades para o Ingresso e Permanência na Ciência e Engenharia da computação: Um Olhar Feminino” 18º REDOR, Editora da UFPB, pages 3468-3482.
Souza, S. M., Rios, M. S., Rodrigues, C. A., Santos, D. M. B. and Bittencourt, R. A. (2013) “Oficinas de Programação com Ambientes Lúdicos Para Meninas do Ensino Fundamental”, In: XXI Workshop sobre Educação em Computação, Publicado pela SBC, pages 959-968.
Oliveira, A., Moro, M. M. and Prates, R. O. (2014) “Perfil Feminino em Computação: Análise Inicial”, In: XXII Workshop sobre Educação em Computação, Publicado pela SBC, pages 1465-1474.
SBC. (2016) “Educação Superior em Computação – Estatísticas 2016” Disponível em [link].
