Thinking to Program: Teaching Project in the Technical Computer Science Course

  • Wagner dos Santos Marques IF Farroupilha
  • Paulo Silas Severo de Souza IF Farroupilha
  • Jaline Gonçalves Mombach IF Farroupilha

Abstract


This paper presents a report of the experiences obtained during a teaching project developed with first-year students of an Informatic Technician course. It was used concepts of Unplugged Computing and Problem-Based Learning in order to instigate the development of skills related to the Computational Thinking on the students. The results showed that such methodology was successful, contributing to the development of student’s cognitive skills, such as critical thinking and problem-solving.

References

BARROWS, H. S. Problem-based learning in medicine and beyond: A brief overview. New directions for teaching and learning, Wiley Online Library, v. 1996, n. 68, p. 3–12, 1996.

COSTA, T. et al. Trabalhando fundamentos de computação no nível fundamental: experiência de licenciandos em computação da universidade federal da paraíba. In: XX Workshop de Educação em Computação-WEI. Curitiba, PR, Brasil. [S.l.: s.n.], 2012.

FALCÃO, T. P.; BARBOSA, R. ”aperta o play!”análise da interação exploratória em um jogo baseado em pensamento computacional. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). [S.l.: s.n.], 2015. v. 26, n. 1, p. 419.

FRANÇA, R.; AMARAL, H. Proposta de um jogo eletrônico educativo aplicado ao ensino da lógica de programação. In: CONFERÊNCIA LATINOAMERICANA DE OBJETOS E TECNOLOGIAS DE APRENDIZAGEM. [S.l.: s.n.], 2012. v. 7.

FURBER, S. et al. Shut down or restart? the way forward for computing in uk schools. The Royal Society, London, 2012.

GALDINO, C.; NETO, S.; COSTA, E. Kidcoder: Uma proposta de ensino de programação de forma lúdica. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). [S.l.: s.n.], 2015. v. 26, n. 1, p. 687.

GEROSA, M. A.; FUKS, H.; LUCENA, C. J. P. de. Suporte à percepção em ambientes de aprendizagem colaborativa. Brazilian Journal of Computers in Education, v. 11, n. 2, p. 75–85, 2003.

JONASSEN, D. H.; CARR, C.; YUEH, H.-P. Computers as mindtools for engaging learners in critical thinking. TechTrends, Springer, v. 43, n. 2, p. 24–32, 1998.

OLIVEIRA, E.; ARAUJO, A. L. Pensamento computacional e robótica: Um estudo sobre habilidades desenvolvidas em oficinas de robótica educacional. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). [S.l.: s.n.], 2016. v. 27, n. 1, p. 530.

PINHO, G. et al. Proposta de jogo digital para dispositivos móveis: Desenvolvendo habilidades do pensamento computacional. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). [S.l.: s.n.], 2016. v. 27, n. 1, p. 100.

RAMOS, D. K. Processos colaborativos mediados pelo computador e as contribuições da teoria da atividade. Brazilian Journal of Computers in Education, v. 18, n. 03, p. 34, 2011.

RODRIGUES, R. da S. et al. Análise dos efeitos do pensamento computacional nas habilidades de estudantes no ensino básico: um estudo sob a perspectiva da programação de computadores. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). [S.l.: s.n.], 2015. v. 26, n. 1, p. 121.

SOUZA, I. M. L. de; RODRIGUES, R. da S.; ANDRADE, W. Explorando robótica com pensamento computacional no ensino médio: Um estudo sobre seus efeitos na educação. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). [S.l.: s.n.], 2016. v. 27, n. 1, p. 490.

VIEIRA, A.; PASSOS, O.; BARRETO, R. Um relato de experiência do uso da técnica computação desplugada. Anais do XXI WEI, p. 670–679, 2013.

WING, J. M. Computational thinking. Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33–35, 2006.

ZANETTI, H.; BORGES, M.; RICARTE, I. Pensamento computacional no ensino de programação: Uma revisão sistemática da literatura brasileira. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). [S.l.: s.n.], 2016. v. 27, n. 1, p. 21.
Published
2017-07-02
MARQUES, Wagner dos Santos; DE SOUZA, Paulo Silas Severo; MOMBACH, Jaline Gonçalves. Thinking to Program: Teaching Project in the Technical Computer Science Course. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 25. , 2017, São Paulo. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2017 . p. 2110-2119. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2017.3550.