Contributions of University Outreach to the social, academic, and professional development of Computer Science students
Abstract
The extension activities at the university, contributes to operationalize the transforming relationship between university and society. The Ação Curricular em Comunidade e em Sociedade (ACCS) has been fulfilling this role, developing extension actions, promoting the exchange, reworking and production of knowledge on computing and society. This article presents the methodologies used for the development of ACCS: Onda Solidária de Inclusão Digital - Tecnologia a Serviço da Cidadania and discusses the impact of this action on social, academic and professional of the student of higher education in computing.
References
CGI.br (2016). Comitê Gestor da Internet no Brasil. TIC Domicílios 2015: Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros, [link], Março
FORPROEX. (2012) Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária, [link], Março.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 7ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, p. 93 (O Mundo, Hoje, v.24). 1983
GSMA. (2016) Connected Society: Digital inclusion in Latin Americaand the Caribbean, [link], Março 2017
Jonathan, M. (2016) Currículos de Computação: porque permanecem assim? In: WEI - 24º Workshop sobre Educação em Computação - XXXVI Congresso da SociedadeBrasileira de Computação, [link], Março
Neto, J. S.O., J. S.; Eliseo, M. A. ; Silva, L. A. ; Pacheco, B. (2009) c. In: XXIX Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (SBC) - Workshop em Educação em Informática (WEI), 2009, Bento Gonçalves. XXX Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, p. 509-518.
Pinto, C. L. Q; Rocha, C. R. C; Vilarim, G. (2010) Desafios da Prática da Interdisciplinaridade em Cursos de Ciência da Computação: a Experiência do UNIFESO. XXX CSBC, WEI, Belo Horizonte, [link], Março
Pró-Reitoria de Extensão. Ação Curricular em Comunidade e em Sociedade (ACCS). Disponível em: [link], Maio
Thiollent, M. (1985) Metodologia da Pesquisa-Ação. São Paulo: Cortez
UFBA. Conselho Superior de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução nº 01, de 2013. Disponível em: [link], Maio
