Computing and Society and its impacts on Computing Education: An analysis of students' perceptions

  • Clodis Boscarioli Unioeste
  • João Carlos Gomes Moeda Junior Unioeste

Abstract


This article presents a course on computing and society and analyzes the students’ answers to related questions. The aim is to find out how they imagined this relationship based on their previous perceptions and to examine possible changes in their perceptions and understanding at the end of the course. The results underline the relevance of the applied pedagogical approach, which integrates ethical and reflective discussions into the education and demonstrates a development of these students’ critical understanding of the role of computer scientists in society.

References

Bardin, L. (2016). Análise de Conteúdo. Edições 70, São Paulo.

Bower, J. L. and Christensen, C. M. (1995). Disruptive technologies: Catching the wave. Harvard Business Review.

Couto, J. M. et al. (2011). Desemprego tecnológico: Ricardo, marx e o caso da indústria de transformação brasileira (1990-2007). Economia e Sociedade, 20:299–327.

Maciel, C. and Viterbo, J. (2020a). Computação e Sociedade: A Sociedade – Volume 1. Sociedade Brasileira de Computação. Disponível em: [link].

Maciel, C. and Viterbo, J. (2020b). Computação e Sociedade: A Sociedade – Volume 2. Sociedade Brasileira de Computação. Disponível em: [link].

Maciel, C. and Viterbo, J. (2020c). Computação e Sociedade: A Sociedade – Volume 3. Sociedade Brasileira de Computação. Disponível em: [link].

Noponen, N., Salminen, J., and Tukianinen, T. (2024). Taylorism on steroids or enabling autonomy? a systematic review of algorithmic management. Management Review Quarterly, 74(3):1695–1721.

Organização das Nações Unidas (2015). Transformando nosso mundo: A agenda 2030 para o desenvolvimento sustentável. Acessado em: 27 fev. 2025.

Zorzo, A. F. et al. (2017). Referenciais de Formação para os Cursos de Graduação em Computação. Sociedade Brasileira de Computação (SBC).
Published
2025-07-20
BOSCARIOLI, Clodis; MOEDA JUNIOR, João Carlos Gomes. Computing and Society and its impacts on Computing Education: An analysis of students' perceptions. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 87-97. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.7135.