An experience report on teaching research ethics to undergraduate Computer Science students
Abstract
We report an experience on teaching research ethics in the research methodology discipline of the Computer Science course at UFRJ. Based on the analysis of TCCs, students identified ethical gaps and proposed changes to the TCC preparation guide, including a section dedicated to ethical issues. The initiative promoted reflection and ethical practices in scientific research, highlighting the importance of ethical training in computing and leaving a legacy for future classes.References
ANPEd (2019). Ética e pesquisa em educação: subsídios – volume 1. volume 1. ANPEd, Rio de Janeiro, RJ.
Babbie, E. (2021). The Practice of Social Research. Cengage Learning, Boston, MA.
Barger, R. (2008). Computer Ethics: A Case-Based Approach. Cambridge University Press, Cambridge, RU.
Blundell, B. G. (2021). Ethics in Computing, Science, and Engineering: A Student’s Guide to Doing Things Right. Springer, Heidelberg, New York.
Borges, R. C. and Bachion, M. M. (2018). Ensino de bioética em cursos superiores de computação: uma análise crítica. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Brasil (2012). Conselho nacional da saúde. RESOLUÇÃO CNS Nº 466, DE 12 DE DEZEMBRO DE 2012.
Brasil (2016). Conselho Nacional da Saúde. RESOLUÇÃO Nº 510, DE 07 DE ABRIL DE 2016.
Brasil (2018). LEI Nº 13.709, DE 14 DE AGOSTO DE 2018.
Carvalho, L. P., Oliveira, J., and Santoro, F. M. (2021a). A Presença de Conteúdos sobre Ética Computacional na Literacia em Computação Institucional Brasileira. In Encontro Virtual da ABCiber 2021. ABCIBER. [link] [acessado em 02-02-2025].
Carvalho, L. P., Santoro, F. M., Costa, R. M. M., and Oliveira, J. (2021b). Pensando-fazendo Sistemas de Informação com Ética. Da pesquisa à engenharia, e vice-versa. In de França, T. C., Louzada, A., and and, A. C., editors, Minicursos da ERSI-RJ 2021 - VII Escola Regional de Sistemas de Informação do Rio de Janeiro, Porto Alegre, RS. SBC.
Carvalho, L. P., Santoro, F. M., and Oliveira, J. (2022). An exploratory analysis of computing ethics practices and instruction through brazilian cyberspace. Journal on Interactive Systems, 13(1):274–300.
Carvalho, L. P., Suzano, J. A., Oliveira, J., Gasparini, I., and Santoro, F. M. (2021c). Ethics: What is the Research Scenario in the Brazilian Symposium SBIE? In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 1308–1319, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Creswell, J. W. and Creswell, J. D. (2018). Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications, Inc., 5 edition.
Delgado, C., Silva, J., Teixeira, E., Vivacqua, A., Rossetto, S., and Valerio, J. (2024). Formação geral e humana no currículo de ciência da computação. In Anais do IV Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 293–303, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Ferraz, C. A. (2014). Ética Elementos Básicos. NEPFIL online, Pelotas, RS.
Henklain, M., Barreto, Y., Brito, F., Santos, M., Lobo, F., and Silva, L. (2024). O que graduandos em informática consideram necessário aprender sobre Ética? Subsídios para a Educação em Computação. In Anais do IV Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 281–292, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
London, A. J. (2022). For the Common Good: Philosophical Foundations of Research Ethics. Oxford University Press, 1st edition.
Masiero, P. C. (2013). Ética em Computação. EDUSP, São Paulo, SP.
SBC (2024). Código de Ética e conduta profissional da sociedade brasileira de computação. O documento é uma tradução do Código de Ética e Conduta Profissional da “International Federation for Information Processing – IFP”’, que, por sua vez, é uma adaptação do “código de Ética e Conduta Profissional da ACM – Association for Computing Machinery”.
Vázquez, A. S. (2018). Ética. Civilização Brasileira, 39th edition.
Wieringa, R. J. (2014). Design science methodology: For information systems and software engineering. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, London, UK.
Zorzo, A. F., Nunes, D., Matos, E., Steinmacher, I., de Araujo, R. M., Correia, R., and Martins, S. (2017). Referenciais de formação para os cursos de graduação em computação.
Babbie, E. (2021). The Practice of Social Research. Cengage Learning, Boston, MA.
Barger, R. (2008). Computer Ethics: A Case-Based Approach. Cambridge University Press, Cambridge, RU.
Blundell, B. G. (2021). Ethics in Computing, Science, and Engineering: A Student’s Guide to Doing Things Right. Springer, Heidelberg, New York.
Borges, R. C. and Bachion, M. M. (2018). Ensino de bioética em cursos superiores de computação: uma análise crítica. In Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Brasil (2012). Conselho nacional da saúde. RESOLUÇÃO CNS Nº 466, DE 12 DE DEZEMBRO DE 2012.
Brasil (2016). Conselho Nacional da Saúde. RESOLUÇÃO Nº 510, DE 07 DE ABRIL DE 2016.
Brasil (2018). LEI Nº 13.709, DE 14 DE AGOSTO DE 2018.
Carvalho, L. P., Oliveira, J., and Santoro, F. M. (2021a). A Presença de Conteúdos sobre Ética Computacional na Literacia em Computação Institucional Brasileira. In Encontro Virtual da ABCiber 2021. ABCIBER. [link] [acessado em 02-02-2025].
Carvalho, L. P., Santoro, F. M., Costa, R. M. M., and Oliveira, J. (2021b). Pensando-fazendo Sistemas de Informação com Ética. Da pesquisa à engenharia, e vice-versa. In de França, T. C., Louzada, A., and and, A. C., editors, Minicursos da ERSI-RJ 2021 - VII Escola Regional de Sistemas de Informação do Rio de Janeiro, Porto Alegre, RS. SBC.
Carvalho, L. P., Santoro, F. M., and Oliveira, J. (2022). An exploratory analysis of computing ethics practices and instruction through brazilian cyberspace. Journal on Interactive Systems, 13(1):274–300.
Carvalho, L. P., Suzano, J. A., Oliveira, J., Gasparini, I., and Santoro, F. M. (2021c). Ethics: What is the Research Scenario in the Brazilian Symposium SBIE? In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 1308–1319, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Creswell, J. W. and Creswell, J. D. (2018). Research Design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications, Inc., 5 edition.
Delgado, C., Silva, J., Teixeira, E., Vivacqua, A., Rossetto, S., and Valerio, J. (2024). Formação geral e humana no currículo de ciência da computação. In Anais do IV Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 293–303, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Ferraz, C. A. (2014). Ética Elementos Básicos. NEPFIL online, Pelotas, RS.
Henklain, M., Barreto, Y., Brito, F., Santos, M., Lobo, F., and Silva, L. (2024). O que graduandos em informática consideram necessário aprender sobre Ética? Subsídios para a Educação em Computação. In Anais do IV Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 281–292, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
London, A. J. (2022). For the Common Good: Philosophical Foundations of Research Ethics. Oxford University Press, 1st edition.
Masiero, P. C. (2013). Ética em Computação. EDUSP, São Paulo, SP.
SBC (2024). Código de Ética e conduta profissional da sociedade brasileira de computação. O documento é uma tradução do Código de Ética e Conduta Profissional da “International Federation for Information Processing – IFP”’, que, por sua vez, é uma adaptação do “código de Ética e Conduta Profissional da ACM – Association for Computing Machinery”.
Vázquez, A. S. (2018). Ética. Civilização Brasileira, 39th edition.
Wieringa, R. J. (2014). Design science methodology: For information systems and software engineering. Springer-Verlag Berlin Heidelberg, London, UK.
Zorzo, A. F., Nunes, D., Matos, E., Steinmacher, I., de Araujo, R. M., Correia, R., and Martins, S. (2017). Referenciais de formação para os cursos de graduação em computação.
Published
2025-07-20
How to Cite
CARVALHO, Luiz Paulo; DELGADO, Carla A. D. M..
An experience report on teaching research ethics to undergraduate Computer Science students. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 195-206.
ISSN 2595-6175.
DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.7445.
