Manna Holiday Bootcamp: experiencing exponential technologies, forming exponential people

  • Davi Alessandro Coelho UEM / UFPR
  • Isabela Souza Rodrigues dos Santos UEM / UFPR
  • Kauane Vitoria Oliveira UEM / UFPR
  • Tiago Tadeu Madrigar UEM
  • Jéfer Benedett Dörr UEM / UFPR
  • Renata Silva UEM
  • Maytê Gouvêa Coleto Bezerra UFPR
  • Robertino Mendes Santiago Junior UFPR
  • Carlos Roberto Beleti Junior UEM / UFPR
  • Linnyer Beatrys Ruiz Aylon UEM

Abstract


This work was conducted in the context of the Manna_Team. It aims to report the experience of the 2025 “Férias das Feras” Bootcamp, an initiative aimed at children in Elementary School I, with the goal of introducing concepts of Artificial Intelligence (AI) and Exponential Technologies in a playful and interactive way. The bootcamp offered practical activities, such as simulations in the Metaverse, use of drones, and AI tools for pattern recognition and machine learning. The results indicate a positive impact on students' learning and engagement, highlighting the relevance of innovative methodologies in basic education.

References

Barbosa, H. S., Silva, F. F. da, Campano Junior, M. M., & Aylon, L. B. R. (2023). "Jogo educativo no ensino de estrutura de dados: aliando Educação 5.0, gamificação e storytelling". In: Trilha de Educação – Artigos Completos - Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), 22. Rio Grande/RS. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, p. 792-803. DOI: 10.5753/sbgames_estendido.2023.234099.

Beleti Junior, C. R., Santiago Junior, R. M., Züge, A. P., Valério, M., & Bezerra, M. G. C. (2020). "Por dentro do computador: trajetória de um projeto extensionista em um Campus da UFPR no interior do Paraná". In: Workshop sobre Educação em Computação (WEI), 28. Cuiabá. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, p. 51-55. ISSN 2595-6175. DOI: 10.5753/wei.2020.11128.

Costa, W., de Almeida Pires Oliveira, D. A., Soares, V., Mariano da Silva, R. ., Bastos de Souza, F. ., da Silva Gomes, L. ., … Franco de Oliveira, R. (2023). "Educação 5.0: Uma nova abordagem de ensino-aprendizagem no contexto extensionista". Anais do Seminário de Atualização de Práticas Docentes, 5(1). Disponível em: [link].

Dörr, J. B.; Ruiz Aylon, L. B. Desenvolvimento de Habilidades Metacognitivas através de Ambientes Imersivos e Gamificação no Metaverso para a Educação Onlife. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE), 35.,2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024. p. 838-854. DOI: 10.5753/sbie.2024.242544.

Dörr, J. B.; Aylon, L. B. R. Aprendizado Engajador: Ambiente Imersivo Gamificado para Desenvolvimento de Habilidades em Pilotagem de Drones e Pensamento Computacional para os óculos Meta Quest 2. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE JOGOS E ENTRETENIMENTO DIGITAL (SBGAMES), 23. , 2024, Manaus/AM. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024. p. 840-852. DOI: 10.5753/sbgames.2024.240509.

Ernandes, I., Almeida, B. L. O. dos S., Carlos, J. S. da C., Da Silva, A. C., Corrêa, A. M., & França, E. F. (2024). "The role of technologies in education: trends, challenges, and opportunities". Aracê, 6(2), p. 1431–1446. DOI: 10.56238/arev6n2-059.

Flôr, D. E., Molina Da Cruz, E. H., Possebom, A. T., Beleti Junior, C. R., Hübner, R., & Aylon, L. B. R. (2020). "MannaTeam: a case of interinstitutional collaborative learning and Education 5.0". In: 2020 International Conference on Computational Science and Computational Intelligence (CSCI), Las Vegas, NV, USA, p. 964-970. DOI: 10.1109/CSCI51800.2020.00179.

Macar, U., Castleman, B., Mauchly, N., Jiang, M., Aouissi, A., Aouissi, S., Maayah, X., Erdem, K., Ravindranath, R., Clark-Sevilla, A., & Salleb-Aouissi, A. (2023). "Teenagers and artificial intelligence: bootcamp experience and lessons learned". DOI: 10.48550/ARXIV.2312.10067.

Pacheco, R. D., Ribeiro, M. A. T., Silva, A. P. da, Furlan, L. M. A., Ataliba, V. B., Sherrer, J. C., Leite, L. De O., Marinho, P. D. da C., Silva, V. A. P. da, & Brandão, L. de L. G. (2024). "Os impactos da inteligência artificial na sala de aula". Revista Foco, 17(6), e5429. DOI: 10.54751/revistafoco.v17n6-104.
Published
2025-07-20
COELHO, Davi Alessandro et al. Manna Holiday Bootcamp: experiencing exponential technologies, forming exponential people. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 374-384. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.8103.