Using LLMs as a Teaching and Learning Support Tool for Beginner Python Programming: An Experience Report

  • Shailla M. Maia UFAC
  • Laura C. Sarkis UFAC

Abstract


This study describes the application of Large Language Models (LLMs) — ChatGPT and DeepSeek teaching programming to beginners using Python in an extension course. The objective was to analyze the impact of using LLMs as support for teaching and learning in Python. Based on classroom observations and an opinion survey conducted with students and instructors, the results showed that 100% of the students reported an improvement in their understanding of programming concepts, ease of access to information, and interactivity with the tools. The instructors highlighted time optimization, adaptation of activities to different student levels, and the lack of suitable interactive examples.

References

Alam, A. (2021). Possibilities and apprehensions in the landscape of artificial intelligence in education. In 2021 International conference on computational intelligence and computing applications (ICCICA), pages 1–8. IEEE.

da Silva, F. Q., Sant’Ana, I. P., and de Camargo Sant’Ana, C. (2024a). O chatgpt como recurso auxiliar na elaboração de aulas de ciências e matemática. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista–ENCITEC, 14(3):301–314.

da Silva, T. L., Vidotto, K. N. S., Tarouco, L. M. R., and da Silva, P. F. (2024b). Inteligência artificial generativa no ensino de programação: um mapeamento sistemático da literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação, 22(1):262–272.

da Silva Junior, S. M., de Freitas, R. A. B., de Morais, M. A. C., and Costa, D. L. V. (2023). Chatgpt no auxílio da aprendizagem de programação: Um estudo de caso. In Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), pages 1375–1384. SBC.

das Neves Meroto, M. B., da Silva Franqueira, A., Vieira, A. A., dos Santos Rodrigues, B., de Sá, G. B., Júnior, H. G. M., Demuner, J. A., and Gomes, L. F. (2024). O papel das tecnologias digitais de informação e comunicação na educação moderna. Caderno Pedagógico, 21(2):e2922–e2922.

de Paula, T.-H. A. B., Bravim, P. G., de Castro, S. L., Melo, L. B., and da Cunha Rêgo, A. S. (2024). Aprendizagem de estrutura de dados utilizando o chatgpt como ferramenta auxiliar: um relato de experiência com o conteúdo de árvores binárias. In Workshop sobre Educação em Computação (WEI), pages 396–406. SBC.

Freire, M. d. L., Feitosa, R. G. F., Menezes, H. F., Santos, Y. D., Esmeraldo, G. Á. R. M., de Mello, H. M., Junior, E. L. B., and de Campos, G. A. L. (2023). Utilizando question answering no auxílio ao processo de ensino e aprendizagem de programação: Um estudo de caso com llms. Revista de Sistemas e Computação-RSC, 13(3).

García, A. (2025). Inteligencia artificial: ¿un aliado o un enemigo para que los niños hagan los deberes? El País. Disponível em: [link]. Acesso em: 8 mar. 2025.

Holmes, W., Bialik, M., and Fadel, C. (2019). Artificial intelligence in education promises and implications for teaching and learning. Center for Curriculum Redesign.

Lamattina, A. d. A. (2023). Educação 4.0: transformando o ensino na era digital. Formiga, MG: Editora Union.

Lee, A. (2023). What are large language models used for? Disponível em: [link]. Acesso em: 23 fev. 2025.

Microsoft (2024). Enhancing learning with effective prompt engineering in ai-powered educational tools. Technical report, Microsoft Research.

Morais, C. G. B., Neto, F. M. M., and Osório, A. J. M. (2020). Dificuldades e desafios do processo de aprendizagem de algoritmos e programação no ensino superior: uma revisão sistemática de literatura. Research, Society and Development, 9(10):e9429109287–e9429109287.

Murugesan, S. (2007). Understanding web 2.0. IT Professional, 9(4):34–41.

Silva, W., Fonseca, L. C. C., Pontes, F. P., and Viana, C. (2024). Explorando o potencial do chatgpt para geração de conteúdo didático: Uma proposta para construção de histórias em quadrinhos para ensino de programação. Anais do Computer on the Beach, 15:304–306.

Souleiman, A. H. (2017). Orchestration and adaptation of learning scenarios—application to the case of programming learning/teaching. In 2017 IEEE/ACS 14th International Conference on Computer Systems and Applications (AICCSA), pages 7–11. IEEE.

Vadaparty, A., Zingaro, D., Smith IV, D. H., Padala, M., Alvarado, C., Gorson Benario, J., and Porter, L. (2024). Cs1-llm: Integrating llms into cs1 instruction. In Proceedings of the 2024 on Innovation and Technology in Computer Science Education V. 1, pages 297–303.

Vier, J., Gluz, J., and Jaques, P. A. (2015). Empregando redes bayesianas para modelar automaticamente o conhecimento dos alunos em lógica de programação. Revista Brasileira de Informática na Educação, 23(02):45.

Yilmaz, R. and Yilmaz, F. G. K. (2023). Augmented intelligence in programming learning: Examining student views on the use of chatgpt for programming learning. Computers in Human Behavior: Artificial Humans, 1(2):100005.
Published
2025-07-20
MAIA, Shailla M.; SARKIS, Laura C.. Using LLMs as a Teaching and Learning Support Tool for Beginner Python Programming: An Experience Report. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 33. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 385-396. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2025.8107.