Electronic Waste and Artificial Intelligence in Basic Education: An Unplugged and Transdisciplinary Approach
Abstract
The article discusses the workshop "Sustainable Technology: The Influence of Computing on Electronic Waste Management", organized by the TIChers extension project for elementary school teachers. The workshop aims to address computing and sustainability concepts in a transdisciplinary manner, covering topics such as electronic waste, planned obsolescence, and artificial neural networks. The unplugged, ludic and interactive methodology facilitated the understanding of technology's environmental impacts and encouraged more sustainable practices, as well as demystified how Artificial Intelligence works through artificial neural networks. The results highlight the participants' lack of understanding of these topics, emphasizing the need for broader computational education aligned with the Base Nacional Comum Curricular (BNCC).
References
Bauman, Z., (2008) Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias/ Zygmunt Bauman; tradução Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2008.
Bim, S. A., and Berardi, R. C. G. (2020). TIChers - conscientização e formação de docentes da Educação Básica por mais mulheres na Computação. In Anais do XIV Women in Information Technology, (pp. 269-273). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2020.11308
Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Básica 2020: resumo técnico. Brasília, DF: INEP, 2021.
Brasil. (2018) Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular(BNCC). Brasília, DF p. 600. Disponível em: [link]
Brasil. (2022) Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à BNCC. Brasília, p.75. Disponível em: [link]
Diretiva do Parlamento Europeu e do Conselho, (2012), relativa aos resíduos de equipamentos elétricos e eletrónicos (REEE) (reformulação) (JO L 197 de 24.7.2012, p. 38-71).
Fraguas, T and Gonzalez, C. E. F. (2020). O lixo eletrônico no contexto da Educação Ambiental, seu histórico e suas consequências. Revista Cocar, 14(30).
Li, Q and Zhou, M. (2011). The Survey and Future Evolution of Green Computing. In Proceedings of the 2011 IEEE/ACM International Conference on Green Computing and Communications (GREENCOM '11). IEEE Computer Society, USA, 230–233. DOI: 10.1109/GreenCom.2011.47
Magro, R, B,. (2021) Aplicação de Redes Neurais Artificiais Para Previsão de Inundação em Uma Área Urbana. Tese (Mestrado em Ciências Ambientais) – Centro de Ciências Agroveterinárias, Universidade do Estado de Santa Catarina. Lages, p. 134.
Maranhão, R. de A. (2024). Inteligência artificial para gestão de resíduos em cidades inteligentes no contexto das mudanças climáticas: uma revisão da literatura. Brazilian Journal of Animal and Environmental Research, 7(3), e73115.
Maslej N., Fattorini L., Brynjolfsson E., Etchemendy J., Ligett K., Lyons T., Manyika J., Ngo H., Niebles J. C, Parli V., Shoham Y., Wald R., Clark J., & Perrault R. (2023). The AI Index 2023 Annual Report, AI Index Steering Committee, Institute for Human-Centered AI, Stanford University, Stanford, CA, April 2023.
Miguez, G. A. (2012). Otimização do algoritmo de Backpropagation pelo uso da função de ativação bi-hiperbólica (Doctoral dissertation, Universidade Federal do Rio de Janeiro).
Nied, A. (2007). Treinamento de redes neurais artificiais baseado em sistemas de estrutura variável com taxa de aprendizado adaptativa. Belo Horizonte, p.128. Disponível em: [link]
Prefeitura Municipal de Curitiba. (2021). Currículo do Ensino Fundamental: Diálogos com BNCC, 1º ao 9º ano, Volume 2 Ciências da Natureza.
Oliveira, C. S. A. de, Sant'ana, J. de S. M.,(2021) TI verde: uma visão geral. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Tecnologia em Sistemas de Computação) - Instituto de Computação, Niterói, 57 f.
Rossini, V., and Naspolini Sanches, S. H. D. F. (2017). Obsôlecencia Programada E Meio Ambiente: A Geração de Resíduos De Equipamentos Eletrônicos. Revista De Direito E Sustentabilidade, 3(1), 51–71.
Schulz, M. A., and Silva, T. N. (2012). Ti Verdes E Eficiência Energética Em Data Centers. Revista De Gestão Social E Ambiental, 6(2), 121–133. DOI: 10.24857/rgsa.v6i2.356
P. A. Turato et al., "Digital Citizenship in Brazil - Insights from a Workshop to Inspire K-8 Teachers," 2024 IEEE World Engineering Education Conference (EDUNINE), Guatemala City, Guatemala, 2024, pp. 1-6, DOI: 10.1109/EDUNINE60625.2024.10500570.
Wang, P., Zhang, LY., Tzachor, A. et al. (2024) E-waste challenges of generative artificial intelligence. Nat Comput Sci 4, 818–823. DOI: 10.1038/s43588-024-00712-6
